خبرگزاری فارس ـ گروه آموزش و پرورش: مدارس کشور از اوایل اسفند سال گذشته برای پیشگیری از ویروس کرونا تعطیل شدند و این تعطیلی تاکنون ادامه داشته است؛ از همان زمان تعطیلی مدارس، مسؤولان وزارت آموزش و پرورش به راهی برای تداوم آموزش بودند تا به روند یادگیری دانشآموزان لطمهای وارد نشود.
آموزش تلویزیونی یکی از این راهها بود که آموزش و پرورش به عنوان اولین قدم در پیش گرفت؛ در کنار این آموزشهای تلویزیونی، معلمان نیز پای کار آمدند و به آموزش از طریق فضای مجازی پرداختند و در فروردین هم وزارت آموزش و پرورش شبکه آموزشی دانشآموزان(شاد) را راهاندازی کرد تا از طریق آن، آموزشهای مجازی منسجمتر و در فضای امن پیش برود.
مسؤولان وزارت آموزش و پرورش عنوان میکنند که دانشآموزان تا آخر بهمن حدود 80 درصد از محتوای آموزشی را آموزش دیدند و مابقی آموزشها نیز از طریق تلویزیون و فضای مجازی و البته در مناطق محروم به شکل توزیع درسنامه، آموزش رادیویی و حضوری انجام شده یا در حال انجام است.
تا هفته گذشته به نظر میرسید تعطیلات مدارس همچنان ادامهدار است و امتحانات هم به صورت مجازی برگزار میشود؛ محسن حاجیمیرزایی وزیر آموزش و پرورش 12 اردیبهشت درباره امتحانات دانشآموزان گفت: «ارزیابی در دوره ابتدایی کیفی ـ توصیفی است و با نظر معلمان انجام میشود یعنی از مجموعه فعالیتهای آموزشی است و به صورت برگزاری امتحان کتبی نیست پس در آن امتحان حضوری و غیرحضوری موضوعیت ندارد».
وی افزود: «در حال حضور نظر دادن برای امتحانات سایر دانشآموزان زود است؛ در شاد امکان حضور و غیاب و آزمون گرفتن هست؛ اگر در زمان امتحانات پروتکلها و استانداردهای وزارت بهداشت اجازه بدهد، امتحانات حضوری برگزار میشود ولی اگر وزارت بهداشت اجازه ندهد، آماده برگزاری آزمون غیرحضوری هستیم».
وزیر آموزش و پرورش در مورد وضعیت امتحانات پایه دوازدهم، گفت: «چون دانشآموزان پایه دوازدهم میخواهند در کنکور شرکت کنند، شرایط فرق میکند؛ به طور معمول محتوای آموزشی در پایه دوازدهم تا قبل از پایان سال تمام میشود و یا بیش از 90 درصد انجام شده است؛ در اردیبهشت استمرار آموزش و مرور آن است و از 17 خرداد امتحانات نهایی آغاز میشود».
در شرایطی که به نظر میرسید سال تحصیلی جاری با همین روند به پایان میرسد، رئیسجمهور روز گذشته 21 اردیبهشت اعلام کرد: «امروز هم تصمیم گرفتیم از هفته آینده مدارس صرفاً برای دانشآموزانی که مایلند بروند اشکالاتشان را از معلمین عزیزشان سوال کنند، گشوده شود و البته الزامی نیست و برای دانشگاه ها هم تصمیمات خاصی را اتخاذ کردیم».
بعد از این سخنان رئیسجمهور، وزیر آموزش و پرورش هم گفت: «تمام مدارس دورههای ابتدایی و متوسطه (به جز کودکان استثنایی) از 27 اردیبهشت به منظور رفع اشکال و ارائه خدمات آموزشی به آن دسته از دانشآموزانی که به هر دلیل تاکنون نتوانستهاند از خدمات آموزشی غیرحضوری، بهرهمند شوند، دایر خواهد شد».
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به استمرار روشهای آموزش غیرحضوری، از تلویزیون و بستر «شاد»، تصریح کرد: «استفاده دانشآموزان از تمام یا بخشی از فرصت فراهم شده حسب نیاز و به صورت داوطلبانه خواهد بود».
بر این اساس مقرر شد که مدارس از 27 اردیبهشت دایر شود اما امروز سردرگمی برای دانشآموزان و معلمان ایجاد شد؛ برخی معلمان به دانشآموزان اعلام کردند که به صورت اجباری در گروههای چند نفری باید به مدرسه مراجعه کنند و برخی معلمان نیز هنوز برنامهای برای حضور دانشآموزان در مدرسه اعلام نکردند.
مادر یک فرزند کلاس ششمی به خبرنگار فارس گفت: «معلم فرزندم پیام داده است که از شنبه دانشآموزان باید به مدرسه بیایند؛ البته بچهها را در گروههای 10 نفره تقسیم کرده است؛ قرار است هر گروه یک روز به مدرسه بیایند».
وی ادامه داد: «مگر قرار نبود که حضور دانشآموزان در مدرسه اجباری نباشد پس چرا معلم حضور دانشآموزان را اجباری کرده است».
مادر دیگری که فرزندان دوم و پنجم دبستان دارد، اظهار کرد: «بچههای دبستانی خیلی کوچک هست و مدتهاست که همدیگر را ندیدهاند، برنامه آموزش و پرورش برای محافظت از آنها برای اینکه آنها را با فاصله نگه دارد، چیست؟؛ آنها سر میز همدیگر میروند و به وسایل همدیگر دست میزنند؛ ضدعفونی مگر چند بار انجام میشود؟».
وزارت آموزش و پرورش برنامههایی برای سلامت دانشآموزان برای حضور در مدارس دارد؛محمد محسن بیگی مدیرکل دفتر سلامت و امور تندرستی وزارت آموزش و پرورش در این خصوص گفت: «پروتکل بهداشتی را با همکاری وزارت بهداشت در حوزه بهداشت فردی، گروهی و بهداشت محیط تهیه کردیم یعنی مسائلی که دانشآموزان و فرهنگیان باید رعایت کنند و همچنین تمهیداتی که باید مدیران مدارس نسبت به کنترل بهداشت محیطی و فضای فیزیکی مدرسه فراهم کنند تا بچه ها با اطمینان خاطر بیشتری در مدرسه حضور یابند، در این پروتکل قید شده است».
وی با تأکید بر اینکه بازگشایی مدارس فقط برای رفع اشکال درسی برای دانشآموزانی است که از طریق فضای مجازی امکان دریافت پاسخ کامل را نداشتند، افزود: «دانشآموزان با اختیار و انتخاب خودشان به مدرسه میآیند البته مدارس استثنایی، مدارس شبانه روزی و پیش دبستانیها مستثنی هستند و فعلا باز نخواهند شد».
نکته حائز اهمیت این است که مسؤولان آموزش و پرورش عنوان کردند که معلمان و دانشآموزانی که دچار بیماریهای زمینهای از جمله مشکلات تنفسی، قلبی و عروقی، پیوند اعضا، شیمی درمانی و ... هستند، مجاز به حضور در مدرسه نیستند؛ البته فرهنگیان خانم که باردار هستند نیز مشمول این شرایط هستند.
البته مدیرکل سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش عنوان کرده که تأکید شده است دانشآموزان و فرهنگیان با ماسک و دستکش به مدرسه بیایند و استفاده از ماسک و دستکش هم برای معلمان و عوامل اجرایی مدرسه الزامی است.
نکته دیگر ضدعفونی کردن مدارس است که آیا مدارس برای انجام آن آمادهاند و آیا مواد ضدعفونی کننده به اندازه کافی وجود دارد؟ اوایل اسفند سال گذشته معاون برنامهریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد که 100 میلیارد تومان برای ضدعفونی کردن مدارس تخصیص یافته است که حالا باید پرسید آیا این اعتبار به تمام مدارس رسیده است؟
خانوادهها همچنان نگران امتحانات پایان سال هستند و اینکه آیا آموزش و پرورش تصمیم دارد این امتحانات را به صورت حضوری برگزار کند یا مجازی برگزار خواهد شد؟
در شرایطی که این روزها بهرغم بسته بودن مدارس، خیابانها شلوغ است و ترافیک بیداد میکند، با دایر شدن مدارس، آیا تراکم و ازدحام بیشتر نخواهد شد و این موضوع آیا بر روی شیوع بیماری کرونا تأثیر نخواهد گذاشت؟
به گزارش فارس برخی مخاطبان این خبرگزاری در سامانه «فارس من» با طرح سوژهای با عنوان «دانشآموزان با چه اطمینانی به مدرسه بروند؟» خواستار پیگیری آن بودند.
انتهای پیام/