اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فارس من

پیگیری «فارس من» برای کمپین ده‌ها هزار نفری هواداران رائفی‌پور/ سرانجام پرونده آذویکو چه شد؟

کمپین ده‌ها هزار نفری هواداران رائفی پور، پرونده مالباخته‌های آذویکو و چند موضوع دیگر؛ گزارشی درباره بهترین پیگیری‌های سوژه‌های هفته گذشته شما در «فارس من».

پیگیری «فارس من» برای کمپین ده‌ها هزار نفری هواداران رائفی‌پور/ سرانجام پرونده آذویکو چه شد؟

به گزارش خبرگزاری فارس؛ رائفی‌پور از آن سخنران‌های پرطرفدار است. از همان‌ها که هر جا سخنرانی کند، حسابی شلوغ خواهد شد. جوان‌ترها به‌ویژه جمعیت ثابت برنامه‌های او هستند. حالا ده‌ها هزار نفر یک کمپین درست‌درمان برای استادشان در «فارس من» تأسیس کردند. کمپینی که از مدیران سیما می‌خواهد اجرای یک برنامه زنده‌ی تلویزیونی را به رائفی‌پور واگذار کنند! پیگیری مطالبه‌ی آنها هفته‌ی گذشته روی میز همکارانم قرار داشت. مشکلات مالباخته‌های شرکت آذربایجان‌خودرو از دیگر سوژه‌های پیگیری‌شده‌ بود. موضوع استفاده از قطارهای دوطبقه در متروی تهران و پرداختی‌ها به دانشجویان دکترا هم بررسی شدند. همراه من باشید با گزارش هفتگی پیگیری‌ها.

 

اول| مطالبه پنجاه‌هزار نفری در «فارس من» برای تأسیس ۹۰ سیاسی با اجرای رائفی‌پور  

در زمان تنظیم این گزارش کمپین هواداران رائفی‌پور بیشتر از پنجاه‌ویک هزار نفر حامی دارد. آماری که هر لحظه درحال افزایش است. همین یک قلم می‌تواند عمق محبوبیت آقای سخنران را در میان جوان‌ترها نمایان کند. حالا مرجعیت فکری این بچه‌ها اصلاً یک‌جورهایی در اختیار رائفی‌پور است. سخنرانی که با نطق‌های توفانی اغلب مدافع حقوق مردم و منتقد ثابت دخالت‌های خارجی در منطقه است. جوان‌ترها حق دارند اگر دلشان می‌خواهد وی را و افکار روشن‌گرانه‌اش را در قاب تلویزیون تماشا کنند.

در کمپین آن‌ها آمده است: «در این اوضاع کشور فردی روشنگر مانند استاد رائفی‌پور می‌تواند باروشنگری آتش بسیاری از فتنه‌ها را خاموش کرده و دست بعضی از مسئولین بی‌عرضه در مملکت را رو کند.» باید پیگیری می‌شد. مطلب را اول از مدیران سازمان پیگری کردیم. مدیر روابط عمومی سازمان پاسخگو شد. وی به خبرنگار ما در این‌باره گفت: «سازمان صداوسیما ساز و کار مشخصی برای تولید برنامه‌های تلویزیونی دارد. بر اساس آن افرادی که طرح‌ها و ایده‌هایی برای برنامه‌سازی دارند باید مکتوب به معاونت سیما ارائه کنند.»

 

مدیر روابط عمومی سیما با بیان اینکه اولویت در ساخت برنامه‌های تلویزیونی با تهیه‌کنندگان شناخته‌شده تلویزیون است، افزود: «البته این بدان معنا نیست که طرح‌های نوآورانه دیگر بررسی نمی‌شود، بلکه آنها را هم با دقت بررسی می‌کنیم. اگر طرحی در این زمینه ارائه شود، بررسی خواهیم کرد.»

 

بعلاوه بچه‌های گروه سیاسی به همین مناسبت یک گفت‌وگوی تفصیلی جذاب هم با آقای رائفی‌پور داشتند و در آن پیشنهاد خبرگزاری برای تولید برنامه‌ای در تلوزیون اینترنتی فارس را به وی ارائه دادند که مشروح آن بزودی منتشر خواهد شد. اخبار تکمیلی را در فارس بخوانید.

 

 

دوم| کلاف سردرگم «آذویکو»؛ سازمان حمایت: پرونده را به تعزیرات فرستادیم

مدیران آذویکو معتقدند اگر تحریم نبود، می‌توانستند تمام تعهداتشان را عملی کنند. کمپین مالباخته‌ها ولی بیشتر از پنج هزار امضا دارد. کسانی که می‌گویند اتفاقاً این مجموعه برنامه‌ای برای ایفای تعهدات نداشت. و الّا می‌توانست لوازم اولیه و قطعات همین تعداد محدودِ پیش‌فروش‌شده را همان اول کار وارد کند. آنها تاکنون تجمعات مختلفی را هم مقابل نهادهای ذی‌ربط برای پیگیری حق و حقوقشان برگزار کرده‌اند. ولی ماجرا چیست؟

«آذربایجان خودرو» یا بطور مختصر «آذویکو»، قرار بود «MG 360»های چینی را در تبریز مونتاژ کند. خودروهایی که از نظر کیفیت و آپشن‌های رفاهی می‌توانست قابل رقابت با دیگر خودروهای ارزان‌قیمت بازار باشد. برای همین ۶۴۰۰ دستگاه هم پیش‌فروش شد. خوب پیگیری کمپین مردم روی میز گروه اقتصادی قرار گرفت. روز چهارشنبه‌ی هفته گذشته تعدادی از مالباخته‌ها به همراه وکیل پرونده برای تشکیل یک میزگرد مهمان ما در خبرگزاری بودند. مشروح اظهارات و بیانات آنها به‌زودی منتشر خواهد شد.

هم‌چنین مطالبات مردم را از نمایندگان «آذویکو» پیگیری خواهیم کرد. همکاران ما هم‌چنین موضوع را از سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان هم پیگیری کردند. آقای منایی معاون نظارت سازمان حمایت پاسخگو بود. وی گفت: «براساس شکوایه‌های مطرح شده در اسفند ۹۷، سازمان  از موضوع خُلف وعده مدیران  شرکت خودرو آذربایجان در تحویل به موقع خودروهای پیش‌فروش مطلع شدیم. براین اساس مدیران این شرکت به سازمان حمایت احضار شدند.»

معاون نظارت سازمان حمایت از مصرف‌کننده‌ها ادامه داد: «در همان جلسات مدیران آذویکو برنامه‌ای ارائه کردند که بنابرآن قرار بود تا شهریور ۹۸ تمام خودروهای پیش‌فروش‌شده را به‌دست مردم برسانند. در ماه‌های ابتدایی هم تاحدودی به این تکالیف عمل و ماهی ۴۰ خودرو به مردم واگذار می‌شد. در مجموع ۲۰۰ خودرو واگذار شد. ولی در ماه‌های اخیر دیگر خبری از آنها نشد! بنابراین تخلف آنها محرز است.»

 

منایی اظهار داشت: «سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان با در نظر گرفتن جمیع مسائل حتی با دادن فرصت به فروشنده برای عمل به تعهدات، سعی کرد پرونده از طریق مصالحه به سرانجام برسد. اما با توجه به اینکه شرکت آذویکو به تعهدات خود عمل نکرد، بالاخره پرونده‌ تخلف این شرکت تشکیل و برای رسیدگی به سازمان تعزیرات حکومتی ارسال شد.»

 

پیگیری موضوع هم‌چنان روی میز «فارس من» است. ابعاد مختلف پرونده را در روزهای آتی بررسی خواهیم کرد.

 

سوم| مطالبه پرداخت حقوق به دانشجویان دکتری؛ نماینده مجلس: اگر بودجه باشد حتماً!

مطالبه‌ی دانشجویان دکتری روشن است؛ بدون پرداخت حقوق و مزایای مناسب، چگونه انتظار دارید «تمام‌وقت» در اختیار دانشگاه باشیم؟ در کمپین آنها در «فارس من» آمده است: «با توجه به تعداد اندک دانشجویان دوره روزانه دولتی دکترا، اگر به همه آنها هم حقوق و بیمه تعلق گیرد، بودجه کلانی صرف نشده اما سرمایه‌های کشور از جهت افراد نخبه و ضریب هوشی کشور حفظ خواهد شد.» نظر به اهمیت، موضوع برای بررسی به گروه علمی-دانشگاهی ارسال شد.

دکتر سید حسن صدوق رئیس سابق دانشگاه شهید بهشتی می‌گوید بعید است دولت چنین بودجه‌ای برای پرداخت دستمزد به دانشجویان دکترا داشته باشد. آن روزها که من رئیس دانشگاه بودم، دغدغه اصلی چگونه پرداخت کردن حقوق کارمندان و اساتید بود. وی اضافه کرد: «آقای روحانی اخیراً بخشنامه‌ای به سازمان‌های دولتی داده که پروژه‌ها و مشکلات را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به دانشگاه‌ها بسپارند و در بودجه‌های هر نهادی اعتبار پژوهشی دیده شده است که باید برای دانشگاه‌ها هزینه شود.»

آقای دکتر صدوق معتقد است اگر پروژه‌های دستگاه‌های دولتی عادلانه بین دانشجویان دکتری توزیع شود، می‌توانند از محل اعتبارات همان‌ها استفاده کنند. این‌طوری هم حقوق دانشجویان دکتری پرداخت شده، هم پروژه‌ها پیشرفت می‌کنند هم مشکلات دستگاه‌های اجرایی حل و فصل خواهد شد.

 

ولی همکاران من موضوع را از میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورا هم پیگیری کردند. وی در این‌باره گفت: «وقتی دولت ۱۵ سال است بدهی معلمان را که آقایان و خانم‌های نخبه شاگردان آنها هستند، پرداخت نکرده چگونه به دانشجویان دکتری حقوق پرداخت کنیم؟ برای حل این موضوع در مرحله اول باید پذیرش دانشجوی دکتری بر اساس نیاز کشور، نه بر اساس صندلی‌های خالی و تأمین اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها صورت پذیرد.»

خلاصه آقای میرزاده معتقد است اگر قبل از پذیرش دانشجوی دکتری نیازسنجی شود، همان دستگاه‌های متقاضی اصلاً می‌توانند فرد را بورسیه کنند. این‌طوری مشکل حقوق و مزایای دانشجوهای نخبه هم حل خواهد شد. امیدواریم! بهرحال دست‌کم فعلاً به نظر نمی‌رسد راهکار کوتاه‌مدتی برای حل مشکلات بچه‌ها وجود داشته باشد. «فارس من» اما راه‌حل‌های موضوع را هم‌چنان بررسی خواهد کرد.

 

چهارم| چرا مسافران متروی تهران را با قطارهای دوطبقه جابجا نمی‌کنید؟

یک کمپین با ده‌ها امضا: «برای پاسخ گویی به حجم بالای مسافر در تمامی خطوط مترو از واگن‌های ۲طبقه استفاده شود تا مسافرین در آرامش بیشتری جابه‌جا شوند. واقعاً مترو با تراکم بسیار زیادی مسافر دارد. واگن‌های یک‌طبقه پاسخگو نیست.» حرف متینی است. اگر واقعاً بشود از قطارهای دوطبقه استفاده کرد، ازدحام ایستگاه‌های مترو تا اندازه‌ی بسیاری مرتفع خواهد شد. همکاران من در گروه اجتماعی موضوع را از مسؤلین مترو پیگری کردند.

علی امام مدیرعامل متروی تهران در این‌باره گفت: «در حال حاضر فقط خط ۵ تهران دارای قطارهای دو طبقه است و امکان استفاده از قطارهای دو طبقه در سایر خطوط وجود ندارد. نمی‌توان از قطارهای 2طبقه داخل تونل‌های مترو استفاده کرد. چرا که این قطارها سنگین بوده و شرایط خاصی برای استفاده دارند از طرفی سایر خطوط نیز به صورتی طراحی نشده که بتوان از قطار ۲ طبقه استفاده کرد.»

 

مدیرعامل شرکت مترو تهران در ادامه از راه‌اندازی ایستگاه «کیان‌شهر» تا قبل از پایان بهمن خبر داد و گفت:‌ «این ایستگاه در خط ۶ مترو قرار حدفاصل ایستگاه دولت‌آباد تا امام حسین(ع) است. راه‌اندازی ایستگاه‌های مترو در دستور کار شهرداری است. تلاش می‌کنیم اقدامات لازم برای خدمت‌رسانی بهتر به مسافران را انجام دهیم.»

 

پیگیری سوژه‌های شما شبانه‌روز ادامه دارد. به‌زودی «فارس من» با ظاهری تازه و امکانات نو در اختیار شما قرار خواهد گرفت. علیرغم تمام کارشکنی‌ها سامانه هم‌چنان از آدرس FARS.ME در دسترس شما است. منتظریم.

 

گزارش از محمد آزادی

انتهای پیام/ ع

 

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول