به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، مخاطبان خبرگزاری فارس در سامانه «فارس من» سوژهای با عنوان «سو استفاده از پاسپورت زائران عتبات برای رجیستر گوشی همراه» ثبت کرده و در خواست پیگیری داشتند، مسئلهای که خبرنگار فارس را بر آن داشت تا برای پیگیری این موضوع به سراغ علی بهرامیزاده مدیر ارشد ایرانسل در منطقه خراسان برود.
بهرامیزاده در گفتوگو با خبرنگار فارس در مشهد، در خصوص این مسئله اظهار کرد: این مسائل پیش آمده و حتی وزارت اطلاعات هم چند وقت پیش اطلاعیهای در این زمینه صادر کردند که باندی را در این خصوص دستگیر کردند و اینگونه بوده که برخی از آژانسهایی که افراد را به سفر عتبات میبردند با دفاتر پیشخوان دولت یا دفاتری که امکان ثبت سیمکارت داشتند به هر شکلی که بوده از اطلاعات افراد سوءاستفاده کردند و با آن گوشی رجیستر کردند.
مدیر ارشد ایرانسل در منطقه خراسان گفت: در استان خراسان بزرگ چندین مورد تخلف و ثبت سیم کارت و رجیستری گوشی از طریق اطلاعات افراد به ما منتقل شده است، اما این مسئله را سازمان مقررات ارتباطات رادیویی و وزارت اطلاعات پیگیری میکنند و ما هم با دفتری که این تخلف را انجام میدهد برخورد میکنیم و مشمول جریمه میشود، همچنین دسترسی دفتر به سایت را میبندیم و مسائل قانونی را هم مجریان قانون انجام میدهند.
وی اضافه کرد: بعضا این اتفاق رخ داده و ما از طریق سیستمهای امنیتی پیگیری کردیم، اگر افرادی که بهنام آنها سیم کارت ثبت و گوشی رجیستر شده قصد دارند این مسئله را پیگیری کنند، میتوانند از طریق سازمان تنظیم مقرارت و ارتباطات رادیویی این کار را انجام دهند و اگر به همکاران ما نیز منعکس شود، پیگیری میکنیم.
بهرامیزاده در پاسخ به این سؤال که روند ثبت سیمکارت در شرکت چگونه است و مگر کاربران این شرکت موظف به ثبت سیم کارت با دریافت اصل کارت ملی نیستند، خاطرنشان کرد: این کار تخلف یک کاربر است که باید از طریق احراز هویت و با دریافت اصل کارت ملی و مدارک شناسایی فرد اقدام به ثبت سیم کارت کند، اما این افراد که سبب ایجاد این تخلف شدند، با کپی کارت ملی و بدون احراز هویت فرد سیم کارت را به ثبت رساندهاند.
مدیر ارشد ایرانسل منطقه خراسان اضافه کرد: ما طبق قانون موظف هستیم که در دفاتر پیشخوان دولت، دفاتر امور مشترکین و پلیس +10 ارائه سیمکارت داشته باشیم که این کار فرم مخصوص دارد و باید کاربر بعد از احراز هویت فرد و دریافت مدارک، اقدام به ثبت سیمکارت کند و برای همه اپراتورها نیز همین روند طی میشود اما از آنجایی که تعداد کاربران زیاد است، کاربر تخلف میکند.
وی ادامه داد: اما این تخلف قابل پیگرد و پایش است و فردی که تماس میگیرد مشخص است که سیم کارت کجا ثبت و توسط چه فردی رجیستر شده است و هم دستگاههای امنیتی و اطلاعاتی میتوانند با آن برخورد کنند و ما نیز برخورد میکنیم اما بعضا برخی از روی ناآگاهی این کار را انجام میدهند، مثلا ممکن است کاربر، یوزر و پسورد خود را در اختیار دوست یا آشنای خود قرار داده و آن فرد با یوزر و پسورد کاربر، اقدام به ثبت سیمکارت کرده است.
بهرامیزاده گفت: این اتفاق در ایام اربعین نیز رخ داد که سیستمهای امنیتی با آن برخورد کردند و درجه حساسیت ما و دیگر اپراتورها نیز بیشتر شده است.
مدیر ارشد ایرانسل در منطقه خراسان در خصوص طرح پیشگیرانه برای این اتفاق متذکر شد: این طرح شامل بحث قراردادها، آموزش کاربران، جریمه و برخورد امنیتی و قضایی است که در این قضیه صورت گرفته است و دقیقا از زمانی که این طرح در سطح کشور اجرا شد ما شاهد تخلفی نبودیم چرا که خود کاربران نسبت به مجرم شناخته شدن خود هم آگاه شدهاند و ما در سه استان با مورد جدیدی برخورد نکردیم.
سیمکارت ناشناس را بسوزانید و به پلیس فتا شکایت کنید
با صحبتهای بهرامیزاده در خصوص پیگیری سازمان تنظیم مقرارت رادیویی، به سراغ مدیر این سازمان در شمال شرق کشور رفتیم تا روند پیگیری را از زبان او بشنویم.
محمد شمسایی در گفتوگو با خبرنگار فارس در مشهد، اظهار کرد: اینگونه افراد باید با مراجعه به پلیس فتا نسبت به ثبت شکایت اقدام کنند که مشخص شود کجا و چگونه این سیمکارت برای این افراد ثبت شده است.
مدیرکل تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی شمال شرق گفت: بحث رجیستر تلفن همراه به سازمان صنعت، معدن و تجارت مربوط میشود، اما بحث ثبت نام سیمکارت به سازمان تنظیم مقرارت و خود دفاتر اپراتورها و پیشخوان خدمات مربوط میشود.
وی متذکر شد: سوءاستفاده معمولا اینگونه است که دفاتری که از مسافر کپی کارت ملی یا گذرنامه دارند با دفتری که متخلف است تبانی میکنند و با یک امضا و اثر انگشت غیرواقعی، شمارهای را بهنام فردی ثبت میکنند.
شمسایی خاطرنشان کرد: ما در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی سامانهای داریم که بعد از ثبت سیمکارت بلافاصله برای شماره دیگر آن فرد پیامک ارسال میشود که این شماره بهنام شما ثبت شده است و تا فرد به فکر پیگیری بیفتد، فرد متخلف در این فرصت سیمکارت فعال شده را در یک تلفن همراه قرار میداده و رجیستر انجام میداده که چندین مورد مکاتبه هم از پلیس فتا داشتیم، اما اکنون از این مسئله جلوگیری شده است و از دو هفته قبل اقداماتی صورت گرفته است.
مدیرکل تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی شمال شرق افزود: برای شکایت حتما باید به پلیس فتا مراجعه کنند، چرا که ما دسترسی به اطلاعاتی که بدانیم این سیمکارتی که ناخواسته ثبت شده در کدام دفتر در کشور به ثبت رسیده است را نداریم.
وی در خصوص پیگیری و شکایت گفت: اولین کار این است که مالک باید با حضور در دفتر پیشخوان دولت یا دفاتر فروش اپراتورها، سیمکارتی که بدون اطلاع بهنام او ثبت شده را بسوزاند تا سوءاستفاده دیگری نشود و سپس به پلیس فتا مراجعه کند.
شمسایی خاطرنشان کرد: رجیستر گوشی با سیمکارت یک فرد دیگر هیچ عواقبی برای آن فرد ندارد و فقط سوءاستفاده مالی محسوب میشود.
مدیرکل تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی شمال شرق ادامه داد: تا دو الی سه هفته قبل هر نفری در طول سال میتوانست با سفر به خارج از مرزهای کشور یک گوشی تلفن همراه را وارد کند و در سامانه وزارت صنعت معدن و تجارت و گمرک ثبت کند که به آن میگفتند «رجیستری» و از معافیت برخوردار بود که با هر رجیستری حدود 200 تا 300 هزار تومان به او میدادند، کسانی که به این شکل گوشی قاچاق را وارد و با ثبت در این سامانه آن را مجاز میکردند و تبعات دیگری ندارد و فقط سوءاستفاده مالی است.
وی گفت: مثلا وقتی فردی یک گوشی وارد میکرد دیگر نیازی به پرداخت عوارض گمرکی نبود و عوارض گمرکی آن 200 هزار تومان میشد، آنهایی که گوشیهای گران قیمتی که عوارض گمرکی آن بسیار زیاد بود بهنام مسافرانی که خبر نداشتند این کار را انجام میدادند و 200 تا 300 هزار تومان از این کار منفعت میبردند و کلاهبرداری یا تخلف و سوءاستفاده خیلی خطرناکی صورت نمیگیرد.
شمسایی متذکر شد: اقدام پیشگیرانهای که صورت گرفته است مربوط به صنعت و معدن است و به گمان من این قانون رجیستری گوشی را لغو کردند و دیگر کسی نمیتواند گوشی رجیستر کند.
مدیرکل تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی شمال شرق افزود: ما نظارت را شدیدتر کردیم و افرادی که تخلف کردند و بدون اطلاع مشتری و با داشتن کپی مدارک او اقدام به ثبت سیم کارت کردند، برخورد کردیم که بهنظر میرسد تخلفات به حداقل رسیده است و در این هفتههای اخیر در چهار استان تحت نظارت ما موردی نداشتیم که از رجیستر و ثبت سیمکارت گلایهمند باشد.
وی یادآور شد: ما سختگیری کردیم و این سازمان برای جلوگیری از تکرار این مسئله دو فرآیند جدید تعریف کرده است تا با درخواست خود مشتری سیمکارت ثبت شود که یک مورد استفاده از سرویس اثر انگشت بیومتریک است که همچون دفاتر اسناد رسمی کسی که قصد خرید سیم کارت دارد حتما اثر انگشت او تطبیق داده میشود و بهصورت الکترونیکی ثبت میشود.
شمسایی دومین اقدام را استفاده از سرویس «اُ پی ام» دانست و گفت: طی این سرویس، مشتری هرکجا درخواست سیمکارت کند اگر سیمکارت دیگری قبلا به نام فرد ثبت شده باشد یک کد رمز برای آن ارسال میشود که تا آن را به سامانه ندهد سیمکارت جدید ثبت نمیشود و به این شکل دو فرآیند تعریف شده که مطمئن شویم متقاضی سیمکارت، خود شخص مراجعهکننده است که ما هم بحث نظارت بر احراز هویت افراد را پیگیری و بهشدت مراقبت میکنیم.
مدیرکل تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی شمال شرق توصیهای هم به مردم داشت و آن را اینگونه بیان کرد: اما مهم و مؤثرتر از هر مسئله دیگری بحث اطلاعرسانی است که باید از طریق رسانهها به مردم گوش زد کرد تا مراقب اسناد هویتی خود باشند و بیجا و بیدلیل کپی کارت ملی و شناسنامه خود را در اختیار افراد قرار ندهند، از دفاتر مجاز و شناسنامهدار برای سفر و دادن مدارک استفاده کنند و پیشگیری کنند، چرا که سوءاستفادهکنندگان همیشه حضور دارند.
وی ادامه داد: هنوز دو روز از گرانی بنزین نگذشته که با موج پیامکهای واریز یارانههای جدید یا دریافت سهمیه اضافی با ترفند خاصی اطلاعات هویتی و شماره کارتهای مردم را میگیرند و حساب آنها را خالی میکنند.
شمسایی تاکید کرد: مردم گول هیچ پیامک جذابی را نخورند، برخی پیامکها را حتی اصلا باز نکنند، از سایتهای معتبر استفاده کنند چرا که پیشگیری کم هزینهترین و مؤثرترین مسئله برای جلوگیری از مسائل این چنینی است.
انتهای پیام/ 70061