اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بورس

5 شرط پذیرش سرخابی‌ها در فرابورس

مرکز پژوهش‌های مجلس در مورد واگذاری‌های سهام دو شرکت استقلال و پرسپولیس در بازار پایه فرابورس، پنج شرط برای پذیرش این شرکت‌ها در فرابورس اعلام کرد.

5 شرط پذیرش سرخابی‌ها در فرابورس

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، براساس بند «هـ» تبصره 2 قانون بودجه 1398 کل کشور، وزارت ورزش و جوانان مکلف است با همکاری سازمان بورس و اوراق بهادار و سازمان خصوصی‌سازی تا پایان شهریور 98 شرایط پذیرش دو شرکت فرهنگی ورزشی پرسپولیس و استقلال را در بازار پایه فرابورس فراهم کند. 

پس از پذیرش در بازار پایه فرابورس و عرضه 5 درصد سهام هریک از این دو شرکت، جهت کشف قیمت 51 درصد سهام آنها به صورت بلوکی و باقی سهام به صورت خرد عرضه می‌شود. 

این حکم شامل دو بخش است،‌ بخش نخست،‌تکلیف وزارت ورزش و جوانان به فراهم کردن شرایط پذیرش دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در بازار پایه و بخش دوم، نحوه عرضه سهام دو شرکت در بازار پایه فرابورس است.

با این حال، گرچه مهلت قانونی در این تبصره گذشته و مفاد آن اجرا نشده، اما وزارت ورزش، سازمان خصوصی‌سازی و سازمان بورس اذعان دارند که با وجود برخی موانع مربوط، امکان اجرایی شدن حکم مزبور وجود ندارد و لذا از نظر آنها لازم است این حکم قانون اصلاح شود. 

در بخش اظهارنظر کارشناسی این گزارش آمده است؛ شرایط پذیرش دو شرکت فرهنگی - ورزشی استقلال و پرسپولیس در بازار پایه فرابورس اینگونه است که اولاً ماهیت حقوقی شرکت‌ها به صورت سهامی عام می‌شود، همچنین دعاوی دارای اثر با اهمیت بر صورت‌های مالی، له یا علیه شرکت وجود نداشته باشد. اظهارنظر حسابرس در مورد آخرین صورت‌های مالی حسابرسی شده مردودی یا عدم اظهارنظر نباشد. همچنین آخرین صورت‌های مالی شرکت باید مطابق مقررات قانونی،‌استانداردهای حسابداری و گزارشگری مالی وآئین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های اجرایی ابلاغ شده توسط سازمان تهیه شده باشد.

همچنین مطابق اظهارنظر حسابرس از سیستم حسابداری مالی و حسابداری بهای تمام‌شده، مطلوب و متناسب با فعالیت خود و شرایط پذیرش در فرابورس جهت افشای مناسب اطلاعات باشد. 

با همه این اوصاف، امکان پذیرش شرکت‌های با سرمایه حداقل یک میلیارد ریال امکان پذیرش شرکت‌های زیان‌ده یا دارای زیان انباشته به شرط داشتن برنامه عملیاتی مناسب برای خروج از زیان و حتی شرکت‌های سهامی خاص در بازار پایه فرابورس وجود دارد. 

پرسشی که در مورد عدم پذیرش دو باشگاه استقلال و پرسپولیس با وجود حکم بودجه 98 وجود دارد این است که چرا این دو شرکت در فرابورس پذیرفته نشده‌اند. وزارت ورزش و جوان از ابتدا معتقد بود واگذاری از این طریق شدنی نیست و موانع حقوقی وجود دارد که امکان واگذاری از این شیوه را ناممکن می‌کند، لذا لازم است قبل از تشریح موانع واگذاری دو شرکت، بخشی از مقررات سابق و سناریوهای 15 سال گذشته درباره واگذاری این دو باشگاه یادآوری شو.د 

براساس مصوبه هیأت وزیران در سال 1383، واگذاری صدردصد سهام شرکت فرهنگی - ورزشی پیروزی (پرسپولیس سهامی عام) به روش مزایده مجاز شد. همچنین مصوبه هیأت وزیران در سال 84 سازمان خصوصی‌سازی را مکلف کرد در واگذاری سهام دولت در شرکت فرهنگی - ورزشی پیروزی معادل 20 درصد از سهام یاد شده را براساس قیمت و شرایطی که به برنده مزایده، بلوک سهام در مرحله اول واگذار خواهد شد. به هواداران باشگاه و عموم مردم با نظارت سازمان تربیت بدنی واگذار نمایند.

همچنین مقرره دیگری حاکی است مصوبه هیأت وزیران در سال 1390 با توجه به تشکیل وزارت ورزش و جوانان و ضرورت حفظ سهم بخش دولتی در ورزش، شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی و باشگاه‌های ورزشی - فرهنگی پیروزی (پرسپولیس) و استقلال از گروه یک بنگاه‌ها و فعالیت‌های اقتصادی موضوع ماده 2 قانون اجرایی سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی به گروه 2 منتقل می‌شود؛ یعنی 80 درصد از ارزش سهام این بنگاه‌ها واگذار شوند و 20 درصد دراختیار دولت بماند. 

در مصوبه دیگری در قانون بودجه 92 آمده است؛ دولت مجاز است سهام خود در باشگاه‌های ورزشی از جمله استقلال و پرسپولیس را با رعایت قوانین و مقررات از طریق بورس به بخش‌های خصوصی و تعاونی واگذار و درآمد حاصل را به حساب عمومی واریز نماید. 

در قانون بودجه 93 نیز مقرر شد دولت سهام باشگاه‌های فرهنگی - ورزشی دولتی را از طریق مزایده و با رعایت قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی واگذار کند. 

مصوبه هیأت وزیران در مرداد 94 اذعان دارد شرکت‌های ورزشی استقلال و پرسپولیس از پیوست شماره 2 آئین‌نامه اجرایی تشخیص، انطباق و طبقه‌بندی فعالیت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی با هریک از سه گروه اقتصادی مطرح در ماده 2 قانون، اصلاح موادی از قانون برنامه چهارم توسعه و اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی خارج می‌شوند. 

در آذرماه 97 هیأت وزیران تصویب‌نامه مورخ 28 مرداد 94 را لغو کرد. پس از لغو مصوبه سال 94 توسط هیأت وزیران،‌ برداشت قانونگذار این بود که دو باشگاه استقلال و پرسپولیس با توجه به کارکردهای فرهنگی - اجتماعی و صراحت عنوان باید با مصوبه مجلس شورای اسلامی واگذار شوند، بر این اساس نظر به تجربیات احکام و مقررات گذشته در مورد این دو باشگاه و نتایج شکست خورده واگذاری دیگر باشگاه‌ها از جمله باشگاه راه‌آهن از طریق سازمان خصوصی‌سازی حکم قانون بودجه 98 مبنی بر واگذاری از طریق فرابورس تصویب شد. 

اما مهمترین موانعی که بر سر راه دو باشگاه استقلال و پرسپولیس وجود دارد، شامل عدم شفافیت صورت‌های مالی حسابرسی شده از جمله دارایی‌های ثابت مشهود، عدم ثبت سند مالکیت ساختمان دفتر مرکزی و ورزشگاه‌های شهید درفشی‌فر و شهید مرغوب‌کار و دارایی نامشهود شامل عدم ثبت برند در همه مصادیق فعالیتی. 

مانع دیگر در واگذاری این دو باشگاه این است که بدهی عمده شامل بدهی‌های مالیاتی، مطالبات بازیکنان و کادرفنی و عدم تعیین‌تکلیف برخی از ادعاها علیه شرکت‌های مزبور از قبیل ادعای مالکیت برند در برخی مصادیق و عدم وجود مستندات مالی مربوط به پرداخت‌ها و دریافت‌های تجاری و غیرتجاری. 

مانع دیگری که بر سر واگذاری دو باشگاه ذکر شده، ساختار ثبتی و ماهیت حقوقی شرکت فرهنگی - ورزشی استقلال به عنوان یک شرکت سهامی خاص از این نظر که ساختار ثبتی و حقوقی بنگاه‌های قابل واگذاری از طریق فرابورس باید سهامی عام باشد. 

یکی دیگر از موانع بر سر راه واگذاری سرخابی‌ها، فقدان صورت‌های مالی حسابرسی‌شده است که دو شرکت فاقد سیستم مناسب در مورد تعیین بهای تمام شده فعالیت‌های ورزشی خود هستند و تفکیک و تخصیص درآمدها و هزینه‌های عملیاتی و هزینه اداری و عمومی طبق استانداردهای حسابداری نبوده و فاقد مبانی منطقی است. 

همچنین در صورت‌های مالی حسابرسی شده دو باشگاه به موارد عدیده‌ای از تخطی قانونی دو شرکت از قوانین موضوعه گزارش شده است. 

در جمع‌بندی گزارش مرکز پژوهش‌ها آمده است؛ عدم شفافیت صورت‌های مالی، وجود درآمدهای مشروط و فاقد اظهارنظر در صورت‌های مالی، عدم ثبت همه دارایی‌ها و بدهی‌های دو باشگاه، وجود بدهی‌های عدیده بلاتکلیف، عدم تعیین تکلیف نهایی ادعاهای حقوقی به طرفیت دو شرکت، عدم تثبیت وضعیت مالکیت اموال و دارایی‌های منقول و غیرمنقول، عدم ثبت اموال در دفاتر قانونی، عدم ثبت برند، عدم تغییر ثبت اساسنامه، سرمایه و سهامداران در اداره ثبت شرکت‌ها و مؤسسات غیرتجاری و ثبت برند فعالیتی در برخی از حوزه‌ها به نام اشخاص حقیقی به جای شرکت از جمله موانع سد راه واگذاری دو شرکت استقلال و پرسپولیس به شمار می‌رود. 

متن کامل گزارش مرکز پژوهش‌ها را می‌توانید از اینجا+ گزارش واگذاری سرخابی ها گزارش واگذاری سرخابی ها + دریافت کنید. 

برخی مخاطبان سامانه «فارس من» با ثبت موضوع «خصوصی سازی باشگاه های ورزشی به خصوص استقلال وپرسپولیس» خواهان پیگیری از مسئولان مربوطه شدند.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول