اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت

فارس من| قول وزیر برای شفافیت عملکرد اپراتورها عملی‌ می‌شود؟

سامانه فرادید برای سنجش کیفیت شاخص‌های شبکه ملی اطلاعات است و وزیر ارتباطات قول داد تا آن را به صورت عمومی در اختیار مردم قرار دهد که هنوز این موضوع محقق نشده است.

فارس من| قول وزیر برای شفافیت عملکرد اپراتورها عملی‌ می‌شود؟

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، اواسط تابستان بود که عمارت کلاه فرنگی میزبان مدیران اپراتورهای تلفن همراه و تلفن ثابت بود، جلسه ای که در آن معاونان وزیر ارتباطات نیز حضور داشتند و محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات  در این جلسه از شفافیت درباره کیفیت شاخص‌ها در سراسر کشور خبر داد.

در ابتدای جلسه مقرر شد با رونمایی از سامانه، همه مردم بتوانند کیفیت شبکه های تلفن همراه و ثابت را در سراسر کشور مشاهده کنند، البته این ماجرا با مهلت خواهی حسین فلاح جوشقانی رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به ۴۵ روز بعد موکول شد.

بر اساس تاریخ  برگزاری جلسه که نهم شهریور ماه بود، مهلت ۴۵ روزه اپراتورها در حال حاضر به پایان رسیده و باید منتظر این باشیم که این سامانه در دسترس تمامی مردم قرار بگیرد. این اقدام در راستای سنجش شاخصه های کیفیت شبکه ملی اطلاعات برنامه ریزی شد. موضوعی که مخاطبان در سامانه «فارس من» هم به دنبال آن بودند.

مخاطبان اعلام کردند:« آیا ایران هم مانند کشورهای روسیه، چین  و کره جنوبی صاحب اینترنت ملی می شود؟ اگر چنین کاری قابل انجام است، چرا مسؤولان تعلل می‌کنند؟»

فرادید چیست؟

 «فرادید» یا همان  سامانه سنجش کیفیت شاخص‌های شبکه ملی اطلاعات، اطلاعات کیفیت خدمات ارائه شده توسط اپراتورها را جمع آوری و سپس اطلاعات را تجزیه و تحلیل می کند. با این کار، استفاده کنندگان از خدمات اپراتورها در هر نقطه ای از ایران می توانند وضعیت سرویس دریافتی خود  را ارزیابی و با سرویس ارائه شده توسط دیگر اپراتورها مقایسه کنند که دسترسی به این سامانه از شهریورماه  برای اپراتورها امکان‌پذیر شد.

سلام، اپلیکیشن موبایلی فرادید

حسین فلاح جوشقانی، معاون وزیر و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، اظهار کرد: بیش از ۶ هزار سنسور در شبکه متصل شده که اقدام به جمع آوری اطلاعات می‌کند. این سامانه، اپلیکیشنی به نام اپلیکیشن سلام که یک اپلیکیشن موبایل محور است را هم در برمی گیرد.

وی ادامه داد: این اپلیکیشن به کاربر این  اجازه را می دهد که بتواند گزارش های کیفیت شبکه های منطقه مورد نظر خود را دریافت کند.

جوشقانی تصریح کرد: بیش از ۴ ماه بررسی درباره این موضوع داشتیم تا ببینیم نحوه ای که تاکنون به اپراتورها تذکر می دادیم، نتیجه داشته است یا خیر و در آخر متوجه شدیم که می توان با این سامانه هم شفافیت ایجاد کرد و هم مردم را در جریان امور قرار داد.

بازار  کیفیت داغ می‌شود؟

 مجید حقی، معاون نظارت و اعمال مقررات رگولاتوری سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز درباره ویژگی های فرادید توضیح داد: نظارت با دقت و کیفیت بالا بر عملکرد اپراتورها یکی از برنامه های این سازمان است،  که به دنبال این هستیم در تمامی استان ها انجام شود.

 با ارائه این سامانه، بازار رقابت بین اپراتورها داغ تر می شود و اپراتورها برای ارتقای کیفیت سرویس هایشان اقدام می کنند.

 

وی اضافه کرد: به همین منظور مردم می توانند برای استفاده از این سامانه یا از طریق سایت یا از طریق نصب اپلیکیشن سلام اقدام کنند.

معاون نظارت و اعمال مقررات رگولاتوری سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی خاطر نشان کرد: با ارائه این سامانه، بازار رقابت بین اپراتورها داغ تر می شود و اپراتورها برای ارتقای کیفیت سرویس هایشان اقدام می کنند.

گام وزارت ارتباطات برای ایجاد رقابت سالم

همچنین ستار هاشمی معاون نوآوری و فناوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در توئیتر درباره این سامانه نوشت:

قول وزیر برای شفافیت عمومی

محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، درباره اتمام مهلت ۴۵ روزه به اپراتورها و عمومی شدن این سامانه توضیح داد: با مشخص کردن این مدت زمان، اپراتورها توانستند تا حدودی شاخص‌های خود را ارتقاء دهند، البته پس از پایان این مهلت مردم نیز می‌توانند مانند اپراتورها، شاخص‌های کیفی مناطق مورد نظرشان را بررسی کنند.

ما به مردم این  قول را دادیم که آنها هم کارنامه کاری اپراتورها را در سامانه فرادید مشاهده کنند و سرقولمان مانده ایم.

وی ادامه داد: ما به مردم این  قول را دادیم که آنها هم کارنامه کاری اپراتورها را در سامانه فرادید مشاهده کنند و سرقولمان مانده ایم.

جهرمی در پایان خاطر نشان کرد:  فضای رقابتی بین اپراتورها ایجاد شده که موجب می‌شود تا اپراتورها به دنبال افزایش کیفیت خدمات خود باشند و با نظارت عمومی بر اساس پروانه، علل  بی کیفیتی سرویس‌ها پیگیری می شود.

 

با وجود آنکه چند روز از مهلت ۴۵ روزه به اپراتورها برای ارتقای کیفیت خود و عمومی شدن دسترسی به فرادید می گذرد اما هنوز این سامانه در اختیار مردم قرار نگرفته است و باید دید قول وزیر جوان چه زمانی عملی می‌شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول