به گزارش خبرگزاری فارس از آستارا، سامانه «فارس من» باهدف پیگیری مستقیم مسائل و مشکلات مردم راهاندازی شده و در سریعترین زمان به پیگیری موارد اعلامی میپردازد.
یکی از عناوینی که توسط مخاطبان در این سامانه مردمی به ثبت رسید با عنوان: «اجرای بخشی از سند 2030 در مدارس گیلان» بود که دغدغه بسیاری از خانوادههایی است که فرزندان محصل و دانش آموز دارند و نگران اجرایی شدن این سند در مدارس هستند.
مخاطب در ثبت این سوژه مردمی مطرح کرده است که «متأسفانه در برخی از مدارس و کانونهای تحت مدیریت آموزشوپرورش گیلان جشنهایی در قالب جشن لبخند و نشاط و شادی برگزار میشود که مصداق کامل سند 2030 است و هیچ شکل و شمایلی به مدارس جمهوری اسلامی ایران ندارد و خانوادهها را نگران کرده است و هرچه سریعتر باید ضمن جمع شدن این بساط تمامی مسؤولان مربوطه عذرخواهی کنند؛ کی حضرت آقا فرمودند در مدارس با رقص و دیسکو و آوازخوانی هماهنگ دختران در مدارس نشاط ایجاد کنید؟»
نائب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی در این خصوص در گفتوگو با خبرنگار فارس در رشت با اشاره به ابتذال پیشآمده در برخی مدارس اظهار کرد: حضور مربیان پرورشی و مدیران متعهد در مدارس و تربیت نیروی انسانی باانگیزه در دانشگاه فرهنگیان از ضروریات است البته آموزشوپرورش نیز در حوزههای مختلف آموزشی، تربیتی و پرورشی با مشکلات فراوانی مواجه است.
جبار کوچکینژاد با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب در دیدار بافرهنگیان مبنی بر لزوم توجه به مسائل پرورشی در مدارس گفت: در آموزشوپرورش، مربیان پرورشی بهروز دیده نمیشود چراکه برخی از مربیان، سالیان طولانی و با سوابق بالا در مسند کار پرورشی نشستهاند که دیگر حوصله کار پرورشی مؤثر را ندارند.
نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی نقش پرورشی معلمان را یکی دیگر از مؤلفههای مهم آموزشوپرورش دانست و تصریح کرد: بسیاری از معلمانی که مشغول به تدریس هستند در دانشگاه فرهنگیان تربیتنشده و آموزشهای لازم پرورشی، آموزشی و تربیتی را ندیدهاند، معلمین باید روشهای آموزشی، پرورشی و تربیتی را بیاموزند تا بتوانند مفاهیم درست را در کلاسهای درس به دانش آموزان بهخوبی انتقال دهند.
وی با بیان اینکه به دلیل خلأهای موجود در دانشگاه فرهنگیان بسیاری از افراد با آزمون و بدون هیچگونه آموزش وارد کلاسهای درس میشوند، افزود: به دلیل کمبود امکانات دانشگاه فرهنگیان توسعه این دانشگاه محدود است و عدم آموزش مربیان و معلمین در این دانشگاه، مشکلاتی را متوجه آموزشوپرورش کرده است.
کوچکینژاد مدیران تربیتیافته در دانشگاه فرهنگیان را مدیران قدرتمند و دارای درک بهتر از مسائل دانست و بیان کرد: در مشکلات پیشآمده در حوزههای مختلف آموزشی و پرورشی بسیاری از مؤلفهها با یکدیگر جمع شده و نتیجه آن عدم نگاه مؤثر و تخصصی در حوزه پرورشی، آموزشی و تعلیم و تربیت است.
وی با اذعان به وجود غفلت در حوزه آموزشوپرورش تصریح کرد: ابتذال فرهنگی پیشآمده در مدارس، رفتارهای نادرستی بوده که محصول جمع شدن عوامل مختلفی است تا در فضای آموزشوپرورش چنین اتفاقاتی رقم بخورد، این نه سند ۲۰۳۰ است و نه چیز دیگر، بلکه یک تفکر و اندیشهای است که در آموزشوپرورش ظهور یافته است.
نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر لزوم تغییر وضعیت پرورشی آموزشوپرورش گفت: آموزشوپرورش برای اینکه از این وضعیت بیرون آید باید به سمت توانمندسازی نیروهای فرهنگی و تربیت آنها از طریق دانشگاه فرهنگیان گام بردارد و باید مربیان پرورشی را تقویت و بستر محیط آموزشی درست تعلیم و تربیت را فراهم کنند.
کوچکینژاد با اشاره به وجود سیاست زدگی در آموزشوپرورش افزود: دیده میشود که انتخاب مدیران بر اساس شایستهسالاری صورت نگرفته و عوامل بیرونی در انتخاب آنان دخالت دارد و متأسفانه اینیک واقعیت در آموزشوپرورش است.
وی با تأکید بر اینکه آموزشوپرورش باید از سیستم آموزشی و پرورشی خود مراقبت کند بیان کرد: تعلیم و تربیت موضوعی شوخیبردار نیست بنابراین بحث گرایشهای سیاسی نباید در حوزه آموزشوپرورش و انتخاب مدیران تأثیر بگذارد.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه عوامل مختلفی منجر شده تا در حوزه آموزشی، پرورشی و تربیتی موفق نباشیم، گفت: در مدارس، کارآموزشی و پرورشی بهصورت دقیق صورت نمیگیرد که خروجی آن موجب آسیبهایی میشود.
کوچکینژاد با تأکید بر اینکه مجلس در مسئله پیشآمده در بعضی مدارس، مستقیماً ورود خواهد کرد، تصریح کرد: در هفته آینده یقیناً مجلس برای بررسی ریشه این مسائل اقداماتی انجام خواهد داد تا اگر وزیر آموزشوپرورش منکر این موضوع شد یا آن را جوسازی علیه آموزشوپرورش دانست، مجلس مستقیماً برای بررسی این مسئله ورود کند.
انتهای پیام /84007/و