اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رسانه

روزنامه‌نگار و کارشناس سینما در گفت‌وگو با فارس:

فارس من | جای روزنامه‌نگاران حرفه‌ای در دروازه‌بانی پیام سلبریتی‌ها خالی است

یک کارشناس سینما گفت: زمانی که رسانه‌های دیجیتال به این گستردگی نبود، روزنامه‌نگاران حرفه‌ای، وظیفه انتقال پیام سلبریتی‌ها را به عهده داشتند که این روند با دروازه‌بانی پیام از سوی آنان، به نفع صادرکننده و مخاطب پیام تمام می‌شد.

فارس من | جای روزنامه‌نگاران حرفه‌ای در دروازه‌بانی پیام سلبریتی‌ها خالی است

«جلیل اکبری صحت» کارشناس و منتقد سینما در گفت‌وگو با خبرنگار رسانه خبرگزاری فارس، در پاسخ به این سوال که رسانه‌ها باید چه برخوردی با اظهار نظرهای سلبریتی‌ها در موارد گوناگون داشته باشند، عنوان داشت: رسانه‌های رسمی در مواجهه با این حرکت هیچ رفتار خاصی نباید داشته باشند؛ جز انتشار اخبار واقعی. مثلا اگر یک چهره مشهور درباره مسئله‌ای اظهار نظر کرده که واقعیت ندارد، رسانه رسمی نباید در وهله اول با او برخورد کرده و نقش پلیس به خود بگیرد. بلکه باید خبر واقعی را منتشر کند و مخاطبی که دنبال اخبار واقعی و دقیق است، حتما به سراغ او می‌آید و او را انتخاب می‌کند. در چنین وضعیتی افراد مشهور خود را با وضعیت واقعی و عینی جامعه مطابقت می‌دهند.

وی در همین زمینه نیز بیان داشت: لازم به گفتن نیست که بخشی از این افراد مشهور که در سطوح پایین‌تر جامعه هنری و ورزشی هستند به رفتار خاص خودشان که رفتاری منطبق بر شرایط موردعلاقه‌شان است ادامه خواهند داد و امکان ندارد شما به عنوان مخاطب یا رسانه رسمی انتظار داشته باشید برخی از اینها مطلب و محتوایی متناسب با نیاز روز را منتشر کنند.

اکبری صحت ادامه داد: آنها شرایط خاص و فردی خود را منعکس می‌کنند و در هر شرایطی این کار را خواهند کرد و تحمل و مدارای جامعه در مقابل این افراد بسیار ضروری است تا از ایجاد فضای مغشوش و حتی فضایی که می‌شود به آن فضای مه آلود گفت جلوگیری کنیم.

وی درباره اظهار نظرهای سلبریتی‌ها در فضای مجازی گفت: رفتار سلبریتی‌ها در فضای مجازی نتیجه طبیعی رشد تکنولوژی و علاقه مردم به این شخصیت‌هاست و حلقه گمشده ماجرا عدم آموزش یا تسلط کافی چهره‌های مشهور به حوزه اظهار نظر و بیان علاقه‌هایشان است.

این منتقد و کارشناس سینما در ادامه افزود: پیش از این و در زمانی که رسانه‌های دیجیتال به این گستردگی وجود نداشت، روزنامه‌نگاران تخصصی، روزنامه‌های کاغذی و خبرگزاری‌ها وظیفه انتقال دیدگاه‌ها و نظر‌ات آنان را به عهده داشتند که البته این روند با دروازه‌بانی پیام از سوی نیروهای حرفه‌ای عموما به نفع مخاطب پیام و اظهارنظرکننده تمام می‌شد. ما حتی گاهی از سوی بعضی چهره‌ها متهم به سانسور می‌شدیم اما با پیدایش رسانه‌های شخصی، این مراقبت و کنترل حرفه‌ای از بین رفت. شرایط فعلی استفاده از رسانه، شرایط تفریط است و امیدواریم این دوره گذار زودتر به پایان برسد و دوره تثبیت را شاهد باشیم.

اکبری صحت با بیان اینکه بسیاری از افراد مشهور تاثیرگذاری بیشتری در اذهان عمومی داشتند، بیان داشت: در چنین شرایطی چهره پیراسته‌تری از آنها را در جامعه شاهد بودیم، اما با گسترش فناوری‌های حوزه ارتباطاتی و دسترسی آسان چهره‌های مشهور به این امکان، تقریبا حلقه واسط روزنامه‌نگاران تخصصی و دروازه‌بانی پیام حذف شد و آنان بدون واسطه با مخاطب فراگیر ارتباط برقرار می‌کنند.

این منتقد سینما با بیان اینکه مشکل از آنجایی آغاز شد که افراد و چهره‌های مشهور درباره موضوعات بسیار متفاوت اظهار نظر می‌کنند، افزود: این افراد پیش از گسترش فضای مجازی چنین رفتاری را داشته‌اند، اما در حلقه دوستان و افراد خانواده و دایره ارتباطاتی گرم پیرامون خود. اکنون که فضای مجازی این امکان را به آنها می‌دهد تا هر حرفی را در سطح وسیعی منتشر کنند آنها از این فرصت در جهت گسترش اندیشه‌ استفاده نمی‌کنند و به جز موارد نادر که از این فضا برای انتقال پیام خود به درستی استفاده می‌کنند، عموما در حوزه‌هایی مثل ورزش و بخش سرگرمی سینما و تلویزیون از این امکان به صورت تفریحی بهره می‌گیرند.

وی ادامه داد: مخاطب در مواجهه با پیام‌های مختلف و گاه ضد و نقیض افراد مشهور طبیعتا از خود می‌پرسد که کدام یک از این پیام‌ها می‌تواند پیام واقعی این افراد باشد.

اکبری صحت با اشاره به صفحه‌های جعلی که در جوامع مجازی و منتسب به افراد مشهور است، بیان داشت: به این وضعیت، وجود صفحه‌های فیک و غیرواقعی به اسم افراد و چهره‌های مشهور با فالوورهای بیشمار را هم اضافه کنید که پیامی هم از سوی افراد مشهور منتشر نمی‌کند، اما وانمود می‌کند که صفحه اصلی است. در این وضعیت مخاطب در یک سردرگمی واقعی قرار می‌گیرد.

این منتقد و کارشناس سینما در ادامه با اشاره به دلیل تمایل مردم به سمت اظهارنظرهای سلبریتی‌ها گفت: کمبود رسانه‌های سنتی مثل روزنامه‌ها و مجله‌ها و گسترش رسانه‌های دیجیتال و شکافی که در این انتقال صورت گرفت، مخاطب را به سمت و سوی استفاده از گفته‌های سلبریتی‌ها سوق داد.

وی افزود: این حرکت (اظهار نظر سلبریتی‌ها در موارد گوناگون) فی نفسه حرکت مذمومی نیست؛ به شرطی که این افراد بدانند پیامشان ممکن است دچار کژتابی‌های خاص زمانه شود و به نظرم اگر چهره مشهوری تعداد زیادی فالوور دارد لازم است که او یک دوره کوتاه مدت خبرنویسی یا انتشار اخبار شخصی را بگذراند تا دچار بی‌اعتمادی مخاطب نشود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول