اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  راه و مسکن

‌در گفت‌وگو با فارس اعلام شد

افتتاح خط‌آهن مراغه-ارومیه فردا با حضور روحانی/ارزش پروژه ۱۰۰۰ میلیارد تومان

سرپرست معاونت ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها با اشاره به تکمیل خط‌آهن مراغه-ارومیه و احداث همه ایستگاه‌های مسیر، گفت: این مسیر ریلی فردا با حضور رئیس‌جمهور رسماً افتتاح می‌شود.

افتتاح خط‌آهن مراغه-ارومیه فردا با حضور روحانی/ارزش پروژه ۱۰۰۰ میلیارد تومان

عباس خطیبی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با اشاره به تکمیل عملیات احداث خط‌آهن مراغه - ارومیه اظهار داشت: این مسیر ریلی روز آینده با حضور رئیس‌جمهور و دیگر مقامات به بهره‌برداری خواهد رسید. 

وی ادامه داد: شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در دو سال گذاشته در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی، تعداد ۵ طرح ریلی را به صورت ویژه در دستور کار قرار داد تا ۵ استان به شبکه ریلی کشور متصل شود. 

سرپرست معاونت ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها بیان کرد: دو پروژه راه‌آهن تهران - همدان و ملایر - کرمانشاه افتتاح شد، تا دو استان همدان و کرمانشاه را به شبکه ریلی کشور متصل کند.

خطیبی افزود: سه پروژه ریلی دیگر در برنامه امسال شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور ‌قرار گرفت که در حال حاضر پروژه راه‌آهن مراغه - ارومیه با هدف اتصال استان آذربایجان غربی به شبکه ریلی کشور، آماده افتتاح است. 

سرپرست معاونت ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها با بیان اینکه کل مسیر ریلی مراغه تا ارومیه ۱۸۳ کیلومتر است، افزود: ۸۵کیلومتر از این مسیر ریلی حدفاصل مراغه تا مهاباد در سال‌های قبل ساخته شد‌ و مورد بهره‌برداری قرار گرفت‌ و ۹۸ کیلومتر از این مسیر از مهاباد تا نقده و ارومیه باقی مانده بود که آماده افتتاح است.

وی اضافه کرد: سرجمع کل‌ مسیر ریلی مراغه-ارومیه ۸ قطعه بود‌ که‌ مراغه تا مهاباد ۴ قطعه و‌ مهاباد تا نقده و ارومیه هم ۴ قطعه است.

خطیبی اظهار داشت: اگر احداث خطوط ریلی را در سه بخش زیرسازی،‌ ساختمان و روسازی درنظر بگیریم، در بخش زیرسازی همه کارهای پروژه راه‌آهن نقده-ارومیه به صورت ۱۰۰ درصد انجام شد و در بخش روسازی خط هم همه مسیر ریل‌گذاری و عملیات بازرسی مسیر انجام شد.

سرپرست معاونت ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها ادامه داد: عملیات بالاست‌ریزی، ریل‌گذاری، ریل‌واژ نهایی و جوشکاری خط به اتمام رسید‌ و پروژه در بخش روسازی هم ۱۰۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. 

وی با اشاره به اینکه در بخش ساختمان، این مسیر ریلی ۵ ایستگاه راه‌آهن دارد، گفت: این ایستگاه‌ها شامل ایستگاه مهاباد، ایستگاه نقده و ایستگاه ارومیه و دو ایستگاه دیگر‌ است، ایستگاه ارومیه، ایستگاه تشکیلاتی است که در مرکز استان احداث شده است، همچنین دو ایستگاه بین‌راهی رشکان و شیرین بلاغ در مسیر به عنوان ایستگاه بین‌راهی بود که عملیات اجرایی آن دو ایستگاه هم به پایان رسیده است.

خطیبی افزود:‌کل اعتباری که برای این پروژه ریلی حدفاصل مهاباد تا ارومیه هزینه شد‌ حدود ۴۰۰ میلیارد تومان است که‌ اگر بخواهیم به قیمت روز محاسبه کنیم، بیش از یک‌هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری و اعتبار به این پروژه تخصیص یافته و در واقع ارزش پروژه است. 

سرپرست معاونت ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها درباره مشخصات فنی این خط ریلی توضیح داد: در کل خط‌آهن مراغه - ارومیه ۵۳ دستگاه پل خاص داریم که ۳۸ دستگاه آن حدفاصل نقده تا ارومیه است، ضمن آنکه یک‌هزار و ۸۰۰ متر گالری در حدفاصل مهاباد تا ارومیه احداث شده است، در این مسیر ریلی تونل نداریم. 

خطیبی افزود: خط آهن مراغه - ارومیه به عنوان سومین پروژه از پروژه اتصال ۵ استان به شبکه ریلی کشور‌ تکمیل شد و  آماده افتتاح است، دو پروژه بعد هم راه‌آهن قزوین -رشت و خط‌آهن میانه -بستان‌آباد است که راه‌آهن قزوین -رشت امسال افتتاح می‌شود، ‌خط‌آهن میانه -بستان‌آباد نیز امسال به بهره‌برداری می‌رسد؛ این سه پروژه که جزو تعهدات شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل است، امسال به بهره‌برداری می‌رسد تا پنج استان کشور به شبکه ریلی متصل شوند. 

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول