به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، مراسم اختتامیه چهاردهمین جشنواره فرهنگی ـ علمی فرهنگیان بسیجی، امروز در سالن اجتماعات ساختمان مرکزی وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.
حسن مرادی رئیس سازمان بسیج فرهنگیان کشور در این مراسم اظهار کرد: در چنین جلسهای با یکی از سؤالهایی که مواجهیم این است که این جشنواره علمی و پژوهشی چه نسبتی با چالشهای نظام تعلیم و تربیت کشور به ویژه آموزش و پرورش دارد؟
وی ادامه داد: با توجه به نظام ما و فرهنگ اسلامی حاکم بر جامعه ما، سعادت دنیا و آخرت ما حرکت بر اساس اسلام ناب است که دارای سه بعد اصلی شامل عقلانیت، معنویت و عدالت است؛ این سه بعد، ابعاد اصلی مکتب امام(ره) است که همان اسلام ناب است که ایشان ترسیم کردند و به عنوان پایه و بیس حرکت همه مجموعهها به ویژه آموزش و پرورش است.
مرادی با بیان اینکه استقلال، آزادی، پیشرفت و عدالت اجتماعی، جزو مهمترین و اساسیترین آرمانهای جامعه ما در یکصد سال گذشته بوده است، گفت: کانون توجه تمام حرکتها، نهضتها، قیامها و تلاشهایی که در جامعه ما اتفاق افتاده است، همان موضوعاتی بوده که مورد اشاره قرار گرفت.
وی با بیان اینکه تحقق آرمانها و اهداف جامعه در سایه فقط قدرت و اقتدار اتفاق میافتد، افزود: امکان ندارد در یک جامعهای، آرمانهایش بدون قدرت، عینیت پیدا کند؛ مهمترین ابزار قدرت در دنیا، قدرت علم است و چیزی بالاتر از قدرت علم در دنیا وجود ندارد که این قدرت علم در آینده روز به روز توسعه بیشتر خواهد داشت.
رئیس سازمان بسیج فرهنگیان با تأکید بر اینکه تمام قدرتها به قدرت علم وابسته است و تمام قدرتها با ابزار علم به ثمر مینشیند و شکوفا میشود، افزود: این علم بستگی به اینکه در جهت کدام بینش، معرفت و جهتگیری باشد، مسیر قدرت متفاوت میشود و ماهیت قدرت به سمت صلاح یا فساد، تغییر جهت پیدا میکند.
وی با تأکید بر اینکه علم، زیرساختیترین منبع قدرت است، اظهار کرد: معرفت مبتنی بر مکتب، زیرینترین لایهای است که علم را جهت میدهد؛ حوزه تعلیم و تربیت، بنیادیترین و فراگیرترین سطح تأثیرگذاری بر تمام افراد جامعه است و در مهندسی قدرت و سرمایهگذاری در کشور به زیرین ترین لایه قدرت و تأثیر بر آینده کشور باید توجه فوقالعاده شود.
مرادی گفت: متأسفانه در دهههای مختلف بعد از انقلاب در دولتهای گوناگون شاهد اشکالات اساسی و بنیادی در رویکرد و روش مدیریتی و اختصاص منابع نسبت به تعلیم و تربیت بودهایم؛ آموزش و پرورش متأسفانه به عنوان یک بخش مصرف کننده در بسیاری از برنامهریزیها دیده میشود که این نگاه، دو اشکال اساسی شامل بنیادی و راهبردی دارد.
وی اضافه کرد: اگر بخواهیم جامعه دینی و پیشرفته تعالیبخش و تعالیگرا داشته باشیم به هیچ وجه امکانپذیر نیست مگر اینکه در حوزه تعلیم و تربیت سرمایهگذاری اساسی و دایمی داشته باشید.
رئیس بسیج فرهنگیان افزود: حوزه تعلیم و تربیت دارای دو عنصر اساسی «علم» و «فرهنگ» است که امروزه این دو عنصر، اساسیترین منابع قدرت برای کشورهاست یعنی آموزش و پرورش از نگاه تفکر راهبردی نیز باید جایی باشد که سرمایهگذاری اساسی در آن رخ دهد.
وی ادامه داد: از این دو منظر، شاهد غفلتهای بسیار زیادی از نگاه، عمل و مدیریت بسیاری از مسؤولان برای تعلیم و تربیت بودهایم که امیدواریم این نگاه به مرور اصلاح شود و شاهد اتفاقات بزرگی باشیم.
مرادی با بیان اینکه اگر در آموزش و پرورش بخواهد سرمایهگذاری اساسی صورت گیرد قاعدتاً در منابع انسانی است، گفت: دو عنصر در آموزش و پرورش تعیینکننده فلسفه آموزش و پرورش است؛ اول، دانشآموز به عنوان عنصری که برای آینده کشور آماده میشود و مهمترین محصولی است که سیستم نظام تعلیم و تربیت کشور تحویل جامعه میدهد و این دانشآموز در مکانیزمی شکل میگیرد که قابلیتها از بالقوه به بالفعل تبدیل میشود که آن معلم است؛ با توجه به سوالی که عرض کردم این ظرفیت در بین فرهنگیان وجود دارد که این نقش به وقوع بپیوندد.
رئیس سازمان بسیج فرهنگیان کشور گفت: به اعتقاد من چالشهای آموزش و پرورش در سه سطح قابل طبقهبندی است که طبقه اول چالشهای آموزش و پرورش در سطح بنیادی است، طبقه دوم چالشهای راهبردی با نگاه به وضعیت کنونی چالشهای راهبردی و چالشهای آینده است و طبقه سوم مسائل جاری است.
وی تصریح کرد: تلاشهایی که فرهنگیان دارند باید معطوف به این سه سطح باشد و در اختیار راهبران آموزشی قرار گیرد.
انتهای پیام/