محمدرضا مرندی عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی در گفتوگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در جمع اساتید دانشگاهها، گفت: یکی از مسائل مهمی که معظمله مطرح کردند بحث «درگیر شدن با مسائل و چالشهای کشور» بود که این موضوع از اهمیت بسیار بالایی هم برخوردار است.
معاون تحلیل و بررسی سازمان بسیج اساتید افزود: این موضوع چیزی است که در دانشگاهها تحت عنوان ارتباط دانشگاه و صنعت و یا ارتباط دانشگاه با جامعه با مطرح میشود به این معنی که علم برای اینکه به فایده تبدیل شود باید با حوزه اجرا ارتباط پیدا کند و حوزه اجرا هم برای اینکه کارش مبتنی با علم باشد باید با دانشگاه ارتباط داشته باشد، لذی این ارتباط هم برای صنعت خوب است و هم دانشگاه و به جامعه هم کمک خواهد کرد.
این استاد دانشگاه تاکید کرد: اگر این ارتباط نباشد دانشگاهیان ما فقط در تئوری و در حوزه ذهنیت ایدههایی را مطرح میکنند و این ایدهها نمیتواند بعد واقعی پیدا کند و در حوزه صنعت هم به فناوری و تخصص اساتید نیاز دارند برای همین باید این ارتباط وجود داشته باشد تا بتوان نیازها و مشکلات جامعه را برطرف کرد.
عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه امیدواریم که یک نهضت علمی ـ صنعتی و فناوری در جامعه ایجاد شود، گفت: البته برخی از دانشگاهها در حال تحقق فرمایش رهبری در این رابطه هستند و این کار را دنبال میکنند.
وی یادآور شد: یکی از مباحثی که در سخنان رهبری مطرح شد بحث ایجاد فرصت مطالعاتی برای اساتید بود که در این رابطه برای ارتقاء صنعت این فرصت نیاز جامعه است. الان از جهت علمی خوشبختانه مشکل چندانی در محیطهای علمی و دانشگاهی نداریم، اما فناوری غیر از علم بوده و فناوری تبدیل شدن علم به صنعت است که این مسئله باید از طریق ارتباط مراکز علمی دانشگاه با صنایع انجام شود.
مرندی در ادامه با اشاره به «تربیت فرهنگی، اخلاقی و هویتیِ دانشجویان»، هم تأکید کرد: دانشگاه باید به عنوان مرکز عقلانیت جامعه همانطوری که رهبر انقلاب هم فرمودند در خدمت سعادت و پیشرفت جامعه باشد. سعادت و پیشرفت لوازمی دارد که یکی از آنها احساس امیدواری در میان افراد جامعه است و اینکه جامعه از سلامت اخلاقی برخوردار باشد و به آرمانها معتقد باشد، به همین دلیل بدون توجه به عنصر اخلاق و عقلانیت و هویت در میان دانشجویان نمیتوانیم جامعه خود را پیشرفت دهیم.
این استاد دانشگاه گفت: اگر دانشگاه فقط به حوزه تخصص توجه کند ولی به تعهدات اخلاقی، فکری و ارزشی جامعه توجه کافی نکند، معلوم نیست که در آینده متخصصان جامعه بتوانند کاملاً در اختیار جامعه قرار بگیرند عنصر فرهنگی به همراه عنصر علمی باید مورد توجه قرار گیرد تا همافزایی ایجاد کند و موجب شور و نشاط و امید در دانشجویان شود.
وی گفت: توجه به ارزشها و اخلاقیات جامعه و تلاش برای پیشرفت و حرکت جامعه به سمت نقطه مطلوب از وظایفی است که اساتید باید به آن توجه کنند متأسفانه برخی اساتید در کلاسها به مباحث اخلاقی به عنوان مباحث فردی نگاه میکنند و بحث امیدوار کردن دانشجویان توجه ندارند و طوری صحبت میکنند که احساس ناامیدی و یأس در بین دانشجویان ایجاد میشود و این احساس ناامیدی و یأس موجب میشود دانشجو برای ادامه کار دلگرم نباشد و تلاش کند کشور خود را ترک کند و به کشورهایی برود که فکر میکند امیدواری در آنجا وجود دارد و در خدمت منافع و کشور خودش نباشد.
انتهای پیام/