به گزارش خبرنگار فناوری اطلاعات خبرگزاری فارس، رضا باقری اصل عضو هیأت عامل سازمان فناوری اطلاعات ایران در نشستی با موضوع اعلام نتایج ارزیابی خدمات الکترونیکی دستگاههای اجرایی اظهارداشت: دبیرخانه شورای اجرایی فناوری اطلاعات موظف است به طور مستمر در دورههای 3 ماهه کیفیت وبگاهها و خدمات الکترونیکی دستگاههای اجرایی که شناسه آنها به تائید سازمان اداری استخدامی رسیده است را ارزیابی کند.
وی با اشاره به پایان مرحله سوم ارزیابی و آغاز مرحله چهارم ارزیابی دستگاههای اجرایی گفت: شاخصهای مرحله سوم شامل حضور در وب، تعاملی، تراکنشی، یکپارچگی و مشارکتی است.
به گفته وی، این مدل 5 مرحلهای بلوغ دولت الکترونیکی ایران از مدل سازمان ملل، مدلهای بلوغ مرحلهای، مطالعات دولت الکترونیک در اروپا و تجربیات 10 کشور در حال توسعه در حوزه دولت الکترونیک حاصل شده است.
باقری اصل توضیح داد: در مرحله اول 90 شاخص، در مرحله دوم 72 شاخص و در مرحله سوم 62 شاخص ارزیابی شدهاند.
وی افزود: هدف مرحله اول و دوم ارتقاء وضعیت حضور در وب و هدف مرحله سوم ارتقاء وضعیت حضور در وب و یکپارچگی بوده است.
این مقام مسئول در سازمان فناوری اطلاعات ایران تصریح کرد: در نتیجه این ارزیابیها مشخص شد که در انتهای سال 95 با ارزیابی 60 دستگاه دولت الکترونیک به میزان 19.3 درصد محقق شده است؛ در پایان شهریور 96 با ارزیابی 83 دستگاه میزان تحقق دولت الکترونیک 28 درصد بوده و در انتهای سال 96 با ارزیابی 93 دستگاه دولت الکترونیک در کشور به میزان 38.95 درصد محقق شده است.
عضو هیأت عامل سازمان فناوری اطلاعات با تفسیر نتایج بررسی شاخصها در این ارزیابی گفت: برای مثال در مرحله سوم ارزیابی شاخص حضور دستگاهها در وب 48 درصد بوده است به این معنا که 52 درصد دستگاهها حتی یک بروشور الکترونیکی برای اطلاعرسانی به مردم ندارند. همچنین وضعیت 42 درصدی فعلی دستگاهها در شاخص تعاملی به معنی این است که 58 درصد دستگاهها حتی یک فرم الکترونیکی برای پُر کردن توسط کاربر ندارند.
وی ادامه داد: همچنین طبق این مرحله از ارزیابی، دستگاههای اجرایی در شاخص مشارکت که استفاده از شبکههای اجتماعی است 16 درصد رشد کردهاند و وضعیت آنها نسبت به قبل 4 برابر بهتر شده است که این امر نشان از تغییر رویکرد دستگاهها در حضور در شبکههای اجتماعی دارد.
باقری اصل 5 خدمت برتر در این ارزیابی را صدور مجوز برای فعالیت کارگزاران رسمی بیمه، صدور مجوز فعالیت ارزیابان خسارات بیمه، دریافت مالیات بر درآمد حقوق، صدور مجوز فعالیت ارزیابان خسارت بیمه و صدور مجوز برای فعالیت کارگزاران رسمی بیمه به ترتیب در شاخصهای حضور در وب، تعاملی، تراکنشی، یکپارچگی و مشارکتی عنوان کرد.
وی با اعلام 10 دستگاه برتر و 10 دستگاه ضعیف در این ارزیابی، گفت: به ترتیب بیمه مرکزی، وزارت اقتصاد، گمرک، سازمان ملی استاندارد، شرکت بازرگانی دولتی ایران، سازمان جمعآوری و فروش املاک تملیکی، سازمان امور مالیاتی، شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، شرکت مدیریت منابع آب و سازمان آموزش فنی و حرفهای 10 دستگاه برتر و سازمان انتقال خون، بنیاد ملی بازیهای رایانهای، سازمان پزشکی قانونی کشور، جهاد دانشگاهی، نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی، نهضت سواد آموزی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سازمان مدارس غیردولتی و مشارکتهای مردمی و خانواده، شرکت تولید نیروی برق حرارتی، سازمان فضایی ایران و انستیتو پاستور ایران رتبههای 83 تا 93 را در لیست 93 دستگاه مرحله سوم ارزیابی کسب کردند.
عضو هیأت عامل سازمان فناوری اطلاعات ایران تاکید کرد: 10 دستگاهی که بیشترین رشد را داشتهاند پیگیریهادر سطح وزیر انجام شده است که نشان از نیاز به توجه به این موضوع در سطوح کلان مدیریتی دستگاهها دارد.
باقری اصل با بیان اینکه اولویت 2 سال آینده سازمان فناوری اطلاعات ایران یکپارچگی سیستمها است، گفت: هدف این است که مردم برای دریافت یک خدمت به چند جا مراجعه نکنند.
وی ادامه داد: در 9 اردیبهشت 97 تعداد 23 پروژه اولویت دار در حوزه دولت الکترونیکتوسط هیات دولت ابلاغ شده که دوره 3 سالهای برای انجام این پروژهها پیشبینی شده است و با انجام آنها حدود 75 تا 80 درصد خدمات دولت به طور کامل الکترونیکی خواهد شد.
عضو هیأت عامل سازمان فناوری اطلاعات ایران ادامه داد: 23 پروژه اولویتدار دولت الکترونیک شامل مالیات، معاملات و سلامت است؛ در سامانه ستاد معاملات دولت تا پایان سال اتفاقهای خوبی خواهد افتاد همچنان که طبق اعلام خزانهدار کل کشور به تمام ذیحسابیها نباید خارج از ستاد معاملات هیچ خریدی انجام شود؛ در بخش سلامت نیز امکان فنی حذف دفترچههای بیمه فراهم است اما امکان فیزیکی هنوز فراهم نیست که تاکنون با اجرای آزمایشی طرح در 387 بیمارستان با یک کد ملی و بدون نیاز به دفترچه امکان ارایه تمامی خدمات به بیمار فراهم است، همچنین وعده میدهیم اسناد پزشکی تا پایان سال الکترونیکی شوند که پس از آن به سمت استقرار سامانه حرکت کنیم.
وی از راهاندازی سامانه ارزیابی خدمات دستگاههای اجرایی به آدرس payesh.iran.gov.ir خبر داد و گفت: در این سامانه شهروندان میتوانند خدمات دستگاهها را ازریابی کنند؛ امکان خوداظهاری توسط دستگاهها فراهم شده و متخصصان مستقل نیز می توانند نظرات خود را برای ارزیابی ارائه کنند.
وی همچنین با اعلام نام 5 دستگاه که در این مرحله از ارزیابی همکاری نکردند، گفت: آموزش و پرورش، نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی، معاونت علمی و فناوری نهاد ریاست جمهوری، سازمان بازنشستگی کشوری و سازمان سنجش به ارزیابان اجازه ورود به سامانههای خود برای ارزیابی را ندادند و ارزیابی انجام شده از آنها در قالب یک کاربر بیرونی بوده است.
وی در باره اینکه چرا رتبه زیرمجموعههای وزارت ارتباطات در ارزیابی خدمات الکترونیکی دستگاههای اجرایی مطلوب نیست، گفت: برخی از سازمانها حتی خواسته بودند در این مرحله ارزیابی نشوند و اعلام کرده بودند که برنامههای دقیقی برای رشد دارند و وعده بهبود دادهاند که البته قبول نکردیم و فعلا ارزیابیها طبق وضعیت فعلی انجام شده است. اما بنا بر وعده بسیاری از رؤسای سازمانهای زیرمجموعههای وزارت ارتباطات، رتبه این سازمانها طبق یک برنامهریزی مدون بهبود چشمگیر خواهد یافت.
باقری اصل همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا این ارزیابیها باعث افزایش رضایتمندی کاربران و بهبود ارایه خدمت دستگاهها به مردم، میشود، گفت: یکی از پیمانکاران همکار که متصدی سیستم یکی از استعلامات است تعریف میکرد که به دستگاهی مراجعه کرده و کارمند آنجا اعلام کرده که سرویس قطع است و امکان ارایه خدمت نیست. این پیمانکار که خود پیمانکار آن سیستم بوده درخواست میکند که روی مانیتور قطعی را به او نشان دهد که کارمند پس از اطلاع از آشنایی مراجعهکننده با سیستم، اعلام میکند که سیستم قطع نیست و کارش را انجام میدهد. مسئول هر دستگاه مسئول میز خدمت آن دستگاه و پاسخگویی به مردم است. بنابراین جای نظارت برخطی که امکان ارتقای سیستم پاسخگویی به مردم را فراهم کند خالی است. همچنان که یکی از کارکردهای مرکز تبادل اطلاعات دولت (GSB) پیدا کردن منشا اختلالها و قطعیها است که بسیاری از سازمانها برای اتصال به این مرکز مقاومت میکنند.
انتهای پیام/آ