اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

علی‌پور: ورود واژه‌هایی غیرشاعرانه در قالب غزل کاری جسورانه است

سومین جلسه نقد کتاب شعر زنان با نگاهی به کتاب «راویه» در برنامه «یک ماه، یک کتاب» برگزار شد.

علی‌پور: ورود واژه‌هایی غیرشاعرانه در قالب غزل کاری جسورانه است

به گزارش خبرگزاری فارس، نشست بررسی کتاب شعر زنان با عنوان «یک ماه یک کتاب» با حضور «مصطفی علی‌پور» شاعر و پژوهشگر و «فریبا یوسفی» از بانوان شاعر نام آشنای هم عصرمان روز گذشته در سالن سلمان هراتی حوزه هنری برگزار شد. 

 

در این برنامه علی‌پور و  یوسفی به بررسی مجموعه غزل «راویه» سروده مریم جعفری آذرمانی پرداختند. 

 

یوسفی در ابتدای این برنامه با اشاره به دومین جلسه «یک ماه، یک کتاب» که در اسفندماه برگزار شد و به بزرگداشت «غزل تاجبخش» شاعر پیشکسوت کشور اختصاص داشت گفت: هدیه ناچیزی از سوی حوزه هنری به خانم تاجبخش اهدا شد و از آنجا که ایشان پیش از حضورشان در جلسه شرط کرده بودند که اجر مادی برای این حضور در نظر نگیریم، آن هدیه را در روز ولادت حضرت علی(ع)؛ روز پدر، به پدری نیازمند تقدیم کردند. 

وی در ادامه به بررسی محتوایی مجموعه غزل «راویه» سروده مریم جعفری آذرمانی پرداخت و گفت: این کتاب در ادامه سیر شعری شاعر است. شاعر تاکید بر قالب غزل و غزل نو دارد. مریم جعفری غزل را با شیوه نو در عصر ما می‌سرایند و کتاب‌هایشان غالبا با همین عنوان منتشر می‌شود. 

یوسفی افزود: غزل‌های این کتاب، اندیشۀ کمال‌گرایانۀ شاعر را نشان می‌دهد. بُعد عاطفی که معمولا در غزل انتظارش را داریم در این غزل‌ها چندان جلوه و نشانی ندارند. 

وی در ادامه گفت: حسی را که بیشتر اشعار این مجموعه به مخاطب انتقال می‌دهد، حال گله‌مندی و خشم شاعر است. گله‌مندی‌های شاعر در بعضی ابیات و بعضی اشعار نشان از ناامیدی شاعر دارد و در غزل‌های دیگر نشان‌هایی دیگر. 

یوسفی با اشاره به رسالتی که بر عهده شاعر است، اظهار داشت: صداقت در تمام اشعار این کتاب قابل دریافت است. رسالت شعر هم همین است که شاعر با خود و با مخاطب خود صادق باشد. 

سپس یوسفی با مرور غزل‌های این کتاب و خواندن گزیده‌ای از اشعار مجموعه غزل «راویه» به بررسی محتوایی شعرها با اشاره به برخی بیت‌های آن پرداخت. 

فاطمه طارمی مجری این برنامه با پایان صحبت‌های یوسفی به جمع‌بندی سخنان او پرداخت و گفت: خانم یوسفی در بررسی محتوایی این کتاب معتقد هستند که، شعر زبان سخنگوی شاعر است و سروده‌های این مجموعه آیینه اندیشه و زیست فکری شاعر هستند. رویکرد محتوایی شعرها بیشتر انتقادی بوده است و این انتقاد از نوع وجدان بیدار است. چند واژه و پیام در اشعار مجموعه غزل «راویه» خود را بیشتر نشان می‌داده است.  مفاهیمی مثل گلایه‌مندی، ظلم ستیزی و عدالت‌دوستی و از این قبیل مفاهیم. 

در ادامه این جلسه ، مصطفی علی‌پور با نگاهی ساختاری به بررسی و تحلیل واژه‌ها و زبان اشعار مجموعه غزل «راویه» پرداخت. 

 

علی‌پور ضمن تقدیر از جرات شاعر در سرودن این گونه غزل اظهار داشت: استفاده از واژه‌هایی غیرشاعرانه در شعر آن هم در قالب غزل کاری بسیار دشوار و جسورانه است. خانم جعفری توانسته این کار را در «راویه» انجام دهد. 

 

وی با اشاره به خاطره‌ای مربوط به «نیما یوشیج» گفت: برای اولین بار یکی از اشعار نیما در مجله‌ای به چاپ می‌رسد. نیما در این رویداد بسیار مسرور بوده و آن شعر را مدام برای خود زمزمه می‌کرد. در همین لحظه پدر نیما، که نیما در خاطراتش او را قهرمان می‌نامید، وارد خانه می‌شود و از نیما می‌پرسد که چه شده است؟ نیما پاسخ داد: «یک نفر در حوالی جنگل یاغی شده است». پدرش در ادامه به او می‌گوید: بی‌چاره حتما تحریک شده است. 

 

علی‌پور ادامه داد: نیما هر نوع شعری را یاغی‌گری می‌دانست. در این کتاب نیز شاعر طغیان کرده است. این طغیان اثر تحریک شدن شاعر است. همین ویژگی موجب شده تا اشعار مجموعه غزل «راویه» به هیچ شعری در جهان شباهت نداشته باشد. 

 

وی افزود: اشعار خانم جعفری از وزن سنتی فارسی خارج نشده است. اما وزن‌های جدیدی را تجربه کرده است. استفاده از واژه‌هایی که تا کنون در هیچ شعری به کار نرفته است، به نوعی کابوس است. اما این شاعر دست به این کار زده است. او توانسته واژه‌های غیر شاعرانه را پرداخت شعری کند. 

 

علی‌پور با تاکید بر الهام شدن اشعار این مجموعه به شاعر گفت: کلمات استفاده شده در اشعار این شاعر کاملا نشان می‌دهد شاعر برای سرودن آن ها از قبل فکر نکرده است. این موضوع بیانگر آن است که شعر به شاعر الهام شده است. 

 

وی ادامه داد: از دیگر ویژگی‌های اشعار این مجموعه، غیرقابل پیش‌بینی بودن قافیه‌‎های آن است. قافیه‌ها در مجموعه غزل «راویه» خانم جعفری را نمی‌توان پیش‌بینی کرد و جایی برای آن‎ها در نظر گرفت. در بعضی اشعار این مجموعه ردیف نداریم. اما قافیه‌ها به شکل عجیبی آورده شده است. حتی در تصور نیما هم با توجه به نظریه‌هایی که در حوزه قافیه دارد، این مطلب نبوده است. 

 

علی‌پور افزود: آنچه من به عنوان یک معلم شعر انتظار دارم این است که تغزل را از غزل حذف نکنیم. از نظر من بزرگ ترین و مهم‌ترین نماینده غزل سعدی است. برای آنکه غزل را به آن معنای زیبایی شناسی و ذاتی غزل نزدیک کرده است. 

 

سپس علی‌پور با خواندن گزیده‌ای از اشعار مجموعه غزل «راویه» به عنوان مثالی برای نظرات خود صحبت‌هایش را پایان داد. 

 

مریم جعفری آذرمانی شاعر مجموعه غزل «راویه» با خواندن اشعاری از کتاب خود خاتمه بخش این جلسه بود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول