به احتمال قریب به یقین پاسختان به هر دو سوال بالا منفی است. اما چرا؟
در هر دو موقعیت بالا، یا به پول قابل توجهی نیاز دارید یا باید میزان زیادی امید را با چاشنی بیباکی و بیفکری مخلوط کنید و بدون ترس وارد آنها شوید. البته که غیرممکن نیست اما در اصل غیرمنطقی و غیرعقلانی به نظر میرسد.
در حال حاضر، به دست آوردن این امید و داشتن دلی نترس غیرممکن نیست؛ اما قطعا دشوار است. در روزگاری که در عرض چند ساعت، ارزش داراییهایی که سالهای برای به دست آوردنش زحمت کشیدهایم، صفر میشود لزوم داشتن یک راهحل تضمینی، برای بیرون آمدن از بحرانهای پیش رو، از نان شب هم واجبتر است.
برای زنده ماندن در این شرایط باید به دنبال راهی باشیم تا سرمایههایمان به هر ترتیب ممکن حفظ شود. اما از چه راهی و چگونه؟
محافظت از سرمایههای آهنی
یک روز بارانی میتواند لطیف و دلانگیز باشد ولی نه در شهرهای بزرگی مثل تهران. در این شهرها، شلوغی و ازدحام وسایل نقلیه عمومی، خاطره این روزهای لطیف را تبدیل به کابوس میکند. انتظار طولانی برای تاکسی و اتوبوس، شلوغی غیرقابل تحمل خطوط مترو و سرگردانی عابرهای پیاده، دست آخر اکثر آنها را مجاب میکند که ماشینی برای خودشان دستوپا کنند تا خودشان را از چنین بحرانهایی نجات دهند.
این یعنی، هر قدر که جمعیت بیشتر شود، تقاضا برای خرید ماشین هم بالا میرود و این اصل ساده اقتصادی، مولد بحرانهایی است که اکثر ما در دو سال اخیر آن را تجربه کردهایم.
ماشین بیشتر یعنی ترافیک و آلودگی بیشتر. از سویی دیگر، اگر تقاضا و تولید همراه هم نباشند؛ نتیجهای جز افزایش قیمت نخواهد داشت.
در سالهای اخیر، قیمت ماشین فراز و فرودهای عجیبی تجربه کردهاست. تا حدی که دست برخی برای خرید ماشین کوتاه شد و افرادی هم که صاحب ماشین بودند فهمیدند قیمت آن در بازار حالا تبدیل به سرمایهای قابل توجه شدهاست.
برای دسته دوم، نگرانی بابت حفظ این سرمایهی متحرک، به یکی دیگر از نگرانیهای زندگی تبدیل شد که باید آن را نیز مدیریت میکردند.
اما هر مشکلی راهحلی دارد و راه برونرفت از این نگرانی هم تهیه پوشش نوسانات قیمت بازار از زیر مجموعه پوششهای بیمه بدنه خودرو است.
سود و زیان به قیمت روز
برای افرادی که ماشین دارند دو نوع بیمه هست که کارکرد هر دوی آنها مهم و ضروری است. یکی، بیمه شخص ثالث است که به خاطر اجبار در تهیه آن از سوی قانون، یکی از پر طرفدارترین انواع بیمه در ایران است. در مرحله بعدی، بیمه بدنه خودرو قرار دارد. بیمه بدنه، برخلاف شخص ثالث، اجباری نیست اما اهمیتش کمتر از آن نخواهد بود.
در بیمه بدنه، صاحب ماشین در جایگاه بیمهگذار، در قبال پرداخت حق بیمه، میتواند در صورت آسیب دیدن اتوموبیل مبلغی را به عنوان خسارت دریافت کند. اما میزان دریافت این خسارت، شرط و شروط خاص خودش را دارد که دانستن آنها برای خریداران بیمه بدنه ضروی است.
پوششهای این بیمه به دو قسمت پوششهای اصلی و فرعی تقسیمبندی میشود که هر کدام میتواند در محاسبه بیمه بدنه تاثیرگذار باشد.
بر اساس قانون، بیمه بدنه خودرو در حالت عادی، خسارت ناشی از موارد زیر را پوشش میدهد که به عنوان خطرات اصلی ارائه میشوند:
آتشسوزی، صاعقه و انفجار (آصا): اگر این سه مورد به ماشین بیمه شده یا لوازم یدکی اصلی آن خسارت وارد کند؛ بیمه بدنه هزینههایش را جبران میکند.
سرقت کلی: اگر دزدی یا حتی دزدی ناموفقی که به ماشین آسیبزده است انجام شود، جبران خسارتهای آن هم از جمله وظایف پوشش اصلی بیمه بدنه است.
برخورد ماشین با جسم ثابت یا متحرک: در چنین موردی حتی اگر راننده مقصر باشد باز هم بیمه بدنه خسارتها را جبران میکند.
واژگونی و سقوط ماشین و خسارتهای ناشی از انتقال آن: از دیگر مواردی هست که تحت پوششهای اصلی بیمه بدنه شناخته میشود.
بر اساس قانون، برخی از خسارتهای وارد شده به ماشین در دستهی خسارتهای فرعی قرار میگیرد. در نتیجه، بیمه بدنه برای جبران این نوع از خسارت، آنها را در دسته پوششهای فرعی بیمه قرار دادهاست و قاعدتاً برای تهیه آنها باید حق بیمه جداگانهای پرداخت کنیم.
مطابق آئیننامه بیمه بدنه، خسارتهای فرعی شامل بلایای طبیعی، پاشیده شدن رنگ و اسید و مواد شیمیایی روی بدنه ماشین، سرقت لوازم و قطعات خودرو، شکستن شیشه، کشیده شدن میخ، پوشش ترانزیت و خسارتهای ناشی از حمل مواد اسیدی، منفجره و اشتعالزا میشود.
اما شاید مهمترین مورد پوششهای فرعی بیمه بدنه «نوسانات قیمت بازار» باشد.
پرداخت خسارت در بیمه بدنه مساوی و برابر با سرمایه بیمه شدهاست. یعنی ارزش ماشین در زمان خرید بیمه بدنه، همان ارزش واقعی سرمایه خواهد بود. بر همین اساس، اگر خسارتی به ماشین وارد شود؛ جبران خسارت بر مبنای قیمتی محاسبه میشود که اتوموبیل در زمان خرید بیمه بدنه داشتهاست. با خرید پوشش نوسانات قیمت بازار، میتوانیم بیمه بدنه را متعهد کنیم تا خسارت وارد شده به ماشین را بر اساس قیمت روز آن محاسبه و پرداخت کند.
مثلا، ممکن است ماشین ما در زمان تهیه بیمه بدنه، ۸۰ میلیون تومان قیمت داشتهباشد و ما بر همان اساس حق بیمه پرداخت کردهباشیم. اما ممکن است (مطابق با رشد صعودی اخیر قیمت ماشین) و پس از مدتی، قیمت آن به ۱۸۰ میلیون تومان برسد.
اگر پوشش فرعی نوسانات قیمت بازار را داشته باشیم؛ در زمان بروز حادثه برای ماشین، شرکت بیمه باید بر اساس قیمت روز یعنی همان ۱۸۰ میلیون تومان خسارت را محاسبه و پرداخت کند و در شرایطی که این پوشش را تهیه نکردهباشیم، شرکت بیمه خسارت را بر اساس قیمت قبلی ماشین یعنی ۸۰ میلیون تومان پرداخت میکند و مابقی خسارت را باید از جیب بپردازیم.
بنابراین، عقلانی این است که سرمایهمان را از داشتن چنین پوششی محروم نکنیم. پوشش نوسانات قیمت بازار درصدهای مختلفی دارد که برای هر شرکت بیمه متفاوت است. راحتترین راه خرید این است که به سایت بیمهبازار سر بزنیم و همان پوششی را بخریم که مناسب ماشینمان است. در صورت بروز سوال و مشکل هم میتوانیم از پشتیبانی ۲۴ ساعته سایت استفاده کنیم.