اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  حقوقی و قضایی

فارس من| بلاتکلیفی طرح ممنوعیت سگ‌گردانی/ طرح «صیانت از حقوق عامه در مقابل حیوانات خطرناک» در کمیسیون اجتماعی مطرح نیست!

علیرغم گذشت نزدیک به دو ماه از اعلام وصول طرح »صیانت از حقوق عامه در مقابل حیوانات خطرناک» و ارجاع آن به کمیسیون اجتماعی مجلس، نایب رئیس کمیسیون مجلس از مطرح نبودن این طرح در کمیسیون اجتماعی خبر داد.

فارس من| بلاتکلیفی طرح ممنوعیت سگ‌گردانی/ طرح «صیانت از حقوق عامه در مقابل حیوانات خطرناک» در کمیسیون اجتماعی مطرح نیست!

گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری فارس- مانور حیوانات خطرناک خصوصا سگ‌های موسوم به خانگی در پارک‌ها و اماکن عمومی مدت‌هاست به یکی از نگرانی‌های جدی خانواده‌های ساکن در کلان‌شهرها تبدیل شده است. نگرانی و هراسی که به عنوان یک واقعیت اجتماعی در میان حامیان پرتعداد پویش‌هایی نظری «جلوی گرداندن سگ‌های خانگی در پارک‌ها را بگیرید» و پویش‌های نظیر آن به وضوح دیده می‌شود.

حامیان این کمپین و سایر کمپین‌های مشابه عدم امنیت کودکان، زنان باردار و سالمندان را در کنار بیماری‌های مسری این حیوانات و نجاست سگ را از جمله دلایل خود برای مخالفت با پدیده «سگ‌گردانی» عنوان می‌کنند.

 ایجاد این پویش‌ها و اعتراضات گسترده مردم به این پدیده از همان ابتدا مورد توجه نمایندگان مجلس و مسئولان فرهنگی کشور قرار گرفت و تعدادی زیادی از نمایندگان با تأکید بر ضرورت تأمین امنیت خانواده‌ها در اماکن عمومی، بر لزوم وضع محدودیت‌های قانونی برای کنترل این پدیده تأکید کردند.

جریمه نقدی برای نگهداری، خریدوفروش و گرداندن حیوانات خطرناک

نهایتا در روزهای ابتدایی آبان ماه امسال خبر اعلام وصول طرحی با عنوان «صیانت از حقوق عامه در مقابل حیوانات مضر و خطرناک» منتشر شد. بنابر متن ابتدایی، این طرح قرار است با اعمال جریمه نقدی برای نگهداری، خریدوفروش و گرداندن حیوانات خطرناک از جمله سگ و همچنین وضع مقرراتی در خصوص نگهداری این حیوانات در اماکن مسکونی و وسایل نقلیه با پدیده ناهنجار نگهداری و گرداندن حیوانات خطرناک مبارزه کند.

انتشار این طرح واکنش‌های مثبت و منفی متفاوتی در فضای مجازی و رسانه‌‌ها را به همراه داشت. در این میان تعدادی از کاربران سامانه فارس من در پویشی با عنوان «حمایت از طرح صیانت حقوق عامه مقابل حیوانات خطرناک» از این طرح حمایت کردند.

در همان ایام انتشار طرح، مجتبی ذوالنوری طراح طرح صیانت از حقوق عامه در مقابل حیوانات خطرناک در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با بیان اینکه حاکمیت و جامعه قرار نیست در مقابل این پدیده زیان‌بار و خطرناک کوتاه بیاید اظهار کرد: طرح چند ماه است که آماده شده و در مسیر رسیدگی قرار گرفته است با این حال روند اعلام وصول آن با توجه به ترافیک طرح‌ها کمی طولانی شد اما در نهایت در هفته گذشته در صحن مجلس اعلام وصول شد و به کمیسیون اجتماعی ارجاع شده و در مسیر خود قرار گرفته است.

با این حال پس از گذشت نزدیک به دو ماه از اعلام وصول این طرحف علی بابایی کارنامی نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی خبرگزاری فارس درباره آخرین وضعیت طرح صیانت از حقوق عامه در مقابل حیوانات خطرناک در کمیسیون اجتماعی مجلس اظهار کرد: این طرح به کمیسیون اجتماعی نیامده است و این طرح اصولا در کمیسیون اجتماعی مطرح نیست و شاید طرح به کمیسیون‌های دیگر رفته باشد.

وی در ادامه با حمایت از ایده ایجاد محدودیت برای پدیده ناهنجار نگهداری از حیوانات خانگی گفت: این پدیده نیاز به قوانین جدیدی دارد و متأسفانه برخی از پدیده‌های نوظهور در کشور دارد شکل می‌گیرد که دارند بدون قانون خودشان را تبدیل به عرف می‌کنند؛ یعنی غیرقانونی را قانونی جلوه می‌دهند و برای خودشان حقی قائل هستند.

 پدیده سگ‌گردانی را به این شکل قبول نداریم

بابایی افزود: نگهداری برخی از حیوانات در کشور ما مخالف اسلام، شرع و رفتار انسانی است اگر برای این موضوع قانون تصویب نکنیم، در این موضوع سلیقه‌ای برخورد می‌شود.

وی تصریح کرد: ما پدیده سگ‌گردانی را به این شکل قبول نداریم و ضروری است که برای نگهداری از حیواناتی که در کنار انسان زندگی می‌کنند تدبیری اندیشیده شود و ضوابطی تعیین شود.

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در پایان گفت: پیشنهادات و طرح‌هایی که جامع، عقلانی و به روز هستند و سلیقه‌های مردم را در نظر می‌گیرد مورد بررسی مجلس قرار خواهد گرفت.

بلاتکلیفی طرح ممنوعیت سگ‌گردانی

بنابراین به نظر می‌رسد علیرغم اتفاق نظر غالب نمایندگان مجلس بر لزوم وضع قوانین محدودکننده در خصوص پدیده سگ‌گردانی، طرح «صیانت از حقوق عامه در مقابل حیوانات مضر و خطرناک» پس از نزدیک به دو ماه از اعلام وصولش هنوز به مرحله بررسی در کمیسیون مرتبط نرسیده است!

حال باید دید آیا مجلس یازدهم می‌تواند این طرح را به سرانجام برساند یا طرح صیانت از حقوق عامه در مقابل حیوانات خطرناک نیز به طرح‌های بایگانی شده مجلس خواهد پیوست.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول