اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  تاریخ

مسافرکشی؛ معضلی از دهه ۴۰!

مسافرکشی که ممنوع است از کی در ایران رواج یافت؟ مسافرکش‌ها افرادی هستند که با خودرو شخصی به جابجایی مسافران می‌پردازند و در واقع بدون مجوزهای لازم، وظایف شغلی رانندگان تاکسی را انجام می‌دهند؛ این تخلف مال امروز و دیروز هم نیست!

مسافرکشی؛ معضلی از دهه ۴۰!

گروه تاریخ خبرگزاری فارس: می‌گویند نخستین تاکسی‌های پایتخت در خط تهران ـ تجریش کار می‌کردند و مسافران را به‌ویژه در فصول سرد سال میان تهران و شمیران جابجا می‌کردند. سال ۱۳۲۵ نیز شرکت «ب.ب. تاکسی» نخستن شرکت تاکسیرانی ایران شد که دربستی کار می‌کرد و کرایه‌اش هم ۵ ریال بود.

بعدها که تعداد تاکسی‌ها در تهران و شهرهای بزرگ ایران بیشتر شد و تاکسیرانی خودش شغل رسمی و صنف معتبر شد مشکل مسافرکشی هم پیدا شد و داستان مفصلش این است: «مسافرکشی در تهران تاریخچه طولانی ندارد و بر اساس مطالعات و تحقیقات تا سال‌های دهه ۱۳۴۰ مسافرکشی در هیچ‌یک از شهرهای ایران رواج نداشت و اگر راننده‌ای با پلاک شخصی به صید مسافر و حمل او و دریافت کرایه می‌پرداخت در وهله اول پلیس راهنمایی اتومبیل را متوقف و راننده خاطی را جریمه می‌کرد و در وهله دوم دیگر رانندگان تاکسی و کرایه مانع فعالیت او می‌شدند و نمی‌گذاشتند وارد حریم حرفه همیشگی آنان شود.

اما از حدود ۱۳۴۸ به بعد، هر کسی توان مالی داشت و اتومبیلی به بهای ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان می‌خرید در ساعات بعدازظهر به مسافرکشی می‌پرداخت و کم‌کم این کار رایج شد و چون هر مسافرکش اذعان داشت برای تأمین قسمتی از معیشت خود به مسافرکشی روی آورده و فشار هزینه‌ها و درآمد ناچیز او را به این حرفه کشانده است رانندگان حرفه‌ای دیگر که شغلشان رانندگی بود و خود عائله‌دار و گرفتار مخارج بودند چندان سخت نمی‌گرفتند و در برابر تعدی او و امثالش به حریم شغلی خود، بردباری پیشه می‌کردند.

در سال‌های دور مسأله حرفه‌ای و رسمی‌بودن شغل راننده عمومی، یعنی کسی که شغلش صرفا تاکسیرانی بود، چنان جدی انگاشته می‌شد که مأموران راهنمایی و رانندگی اتومبیلی را که با پلاک شخصی مسافر حمل می‌کرد، متوقف می‌ساختند و از نسبت مسافران با راننده از او می‌پرسیدند و در صورتی که آنان خویشاوند و دوست نبوده بلکه مسافر بودند اتومبیل را متوقف و راننده را جریمه سنگین می‌کردند. به مرور از شدت عمل مأموران کاسته شد و چون این پیشه دوم یعنی مسافرکشی عمومیت یافت، عادی شد و دیگر رانندگان تاکسی و کرایه، کاری به مسافرکش‌ها نداشتند.

مردم هم راضی بودند؛ زیرا رانندگان تاکسی گه‌گاه برای استراحت و تمدد اعصاب به خانه می‌رفتند و در خیابان‌ها، به‌ویژه خیابان‌های فرعی تاکسی پیدا نمی‌شد، اما مسافرکش همیشه و در تمام لحظات شبانه‌روز یافت می‌شد و مردم به این وضع عادت کردند».

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول