اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  آموزش و پرورش

نحوه برگزاری امتحانات در رنگ‌بندی‌های کرونایی/ کریمی: آموزش و پرورش به دنبال سخت‌گیری بی مورد نیست

مشاور وزیر آموزش و پرورش در سنجش و پایش کیفیت آموزشی گفت: به همه خانواده‌ها اطمینان خاطر می‌دهم که پیش‌بینی‌های لازم اندیشیده شده است و آموزش و پرورش به دنبال سخت گیری بی مورد نیست.

نحوه برگزاری امتحانات در رنگ‌بندی‌های کرونایی/ کریمی: آموزش و پرورش به دنبال سخت‌گیری بی مورد نیست

به گزارش خبرنگار تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس، غلامرضا کریمی مشاور و دستیار اجرایی وزیر آموزش و پرورش در حوزه سنجش و ارزشیابی در گفت‌وگوی زنده  روی خط خبر درباره برگزاری امتحانات دانش‌‌آموزان اظهار کرد: واقعیت این است که وزارت آموزش و پرورش به همراه معلمان و عوامل اجرایی، تمام تلاش خود را به کار گرفته است که هیچ وقفه‌ای در فرایند آموزش به وجود نیاید لذا یک سیستمی را تحت عنوان شبکه آموزشی «شاد» ایجاد کردیم و بخش عمده‌ای از دانش‌آموزان و معلمان در این شبکه فعالیت کردند تا فرایند آموزش تکمیل شود.

وی ادامه داد: علاوه بر این در برخی از مناطق روستایی و مناطقی که دسترسی به شاد نداشتند، صدا و سیما یک فعالیت بسیار چشمگیری را انجام داد و تمام دروس توسط شبکه‌های مختلف صدا و سیما به دانش آموزان آموزش داده شد و چون تقریباً در اکثر نقاط کشور دسترسی به تلویزیون وجود دارد، از امکان آموزش تلویزیونی استفاده کردند.

کریمی با بیان اینکه در جاهایی که باز هم دسترسی‌ها کمتر بود، بسته‌های آموزشی را آماده کردیم تا به دست دانش‌آموزان برسد، افزود: انتظار نداریم که مشابه شرایط حضوری هم معلمین و هم دانش‌آموزان بتوانند فرآیند آموزش را انجام دهند ولی همه می‌دانند که معلمان تلاش بسیار نسبت به سال‌های دیگر انجام دادند و اراده نظام آموزشی کشور بر این بود که وقفه‌ای در فرایند آموزش صورت نگیرد.

* امتحانات به جز پایه‌های نهم و دوازدهم، غیرحضوری است

مشاور و دستیار اجرایی وزیر آموزش و پرورش در حوزه سنجش و ارزشیابی درباره نحوه امتحانات، ادامه داد: با توجه به اینکه به هر حال عمده کلاس‌ها غیرحضوری بود، امتحانات در تمام پایه‌ها به صورت غیرحضوری خواهد بود البته به جز پایه‌های نهم و دوازدهم، امتحانات غیرحضوری توسط معلمان و با نظارت مدیر مدرسه انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه تمام فرآیند ارزشیابی دانش‌آموزان توسط معلم انجام می‌شود، افزود: در دوره ابتدایی، ارزشیابی پیشرفت تحصیلی داریم یعنی معلم، پرونده برای هر دانش‌آموز دارد و فرایندهایی که در طول سال تحصیلی طی کرده، مبنای ارزیابی پایان سال خواهد بود؛ در سایر پایه‌های متوسطه اول و دوم هم معلم بر اساس تدریس‌هایی که انجام داده، این آزمون‌ها را برگزار می‌کند.

* نحوه برگزاری امتحانات در رنگ‌بندی‌های کرونایی

کریمی درباره تأثیر رنگ‌بندی‌ها در نحوه امتحانات، گفت: آزمون‌های پایه‌های تحصیلی به جز پایه‌های نهم و دوازدهم، غیرحضوری خواهد بود ولی در مناطقی که آبی است، معلم تشخیص می‌دهد که می‌تواند آزمون را برگزار کند یا خیر؛ البته این فرآیند محدود است و در 10 روز اخیر در اکثر مناطق، شرایط کشور‌، قرمز، نارنجی و زرد است و بر همین اساس امتحانات تمام پایه به جز پایه‌های نهم و دوازدهم، غیرحضوری است.

وی با بیان اینکه ارزشیابی در شرایط آزمون غیرحضوری با معلم است، گفت: معلمان بر اساس آموزشی که به دانش‌آموزان ارائه می‌دهند و تکالیف و پیگیری از آنها، ارزشیابی آنها را انجام می‌دهند.

* امتحانات حضوری پایه نهم و دوازدهم بر اساس مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش است

مشاور و دستیار اجرایی وزیر آموزش و پرورش در حوزه سنجش و ارزشیابی در پاسخ به این پرسش که «دانش‌آموزان یک سال تمام به صورت غیرحضوری آموزش دیده‌اند و امتحانات نوبت اول آنها غیر حضوری بوده است، پس چرا باید امتحانات آنها حضوری باشد؟»، گفت: این موضوع بر اساس مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش است و پشت آن منطقی وجود دارد.

وی ادامه داد: امتحانات پایه نهم به این دلیل حضوری برگزار می‌شود که هدایت تحصیلی دانش آموز بعد از برگزاری امتحانات و دریافت کارنامه صورت می‌گیرد یعنی بعد از اینکه دانش آموز پایه نهم، کارنامه‌اش را دریافت کرد باید تصمیم بگیرد که چه رشته‌ای و شاخه‌ای را انتخاب کند.

* اگر آزمون استانداردی برگزار نشود با موج اعتراض خانواده‌ها مواجه خواهیم شد

کریمی در پاسخ به این پرسش که «چرا در نوبت اول سال، امتحانات صورت حضوری برگزار نشد تا دانش‌آموزان یک آمادگی نسبی پیدا کنند؟» گفت: وزارت آموزش و پرورش اعلام آمادگی کرده بود که حتی یک روز دانش‌آموزان در مدرسه حضور داشته باشند منتها به لحاظ حساسیت‌هایی که افکار عمومی داشت و همین طور ستاد ملی کرونا اجازه نداد، این فضا فراهم نشد که بتوانند دانش آموزان در مدرسه حضور پیدا کنند.

وی با بیان اینکه برگزاری حضوری امتحانات به نفع دانش آموزان و خانواده‌هاست، ادامه داد:  در پایه نهم باید یک شرایط برابر با آزمون استانداردی وجود داشته باشد که بتوانیم بگوییم چه کسانی می‌توانند چه رشته تحصیلی را انتخاب کنند.

مشاور و دستیار اجرایی وزیر آموزش و پرورش در حوزه سنجش و ارزشیابی تصریح کرد: اگر این معیارها، دقیق نباشد و آزمون استانداردی برگزار نشده باشد با موج اعتراض خانواده‌ها رو به رو خواهیم شد به همین دلیل آموزش و پرورش برای اینکه بتواند تقسیم بندی مناسبی برای ورود به مقطع متوسطه دوم داشته باشد، آزمون را به صورت حضوری برگزار می‌کند.

 وی در پاسخ به این پرسش که چقدر آزمون‌های پایه نهم به استانداردها نزدیک و منطقی است، گفت: در وزارت آموزش و پرورش مبنای ما این نیست که تمام آنچه در کتاب درسی است، دانش‌آموز باید یاد گرفته باشد بلکه شرایط کرونا در نظر گرفته می‌شود و بر اساس شرایط قرمز و وضعیتی که دانش‌آموزان می‌توانستند این آموزش‌ها را دریافت کنند، برنامه پایان سال طراحی می شود.

* آموزش و پرورش به دنبال سخت‌گیری بی مورد نیست

کریمی با بیان اینکه در آزمون حضوری شرایط برای همه برابر است، گفت: به کسانی که سؤالات را طراحی می‌کنند، گفتیم که شرایط آموزش غیرحضوری را در نظر بگیرید یعنی نباید استاندارد سؤالات مشابه سال‌های عادی باشد که معلم سر کلاس بوده و دانش‌آموز حضور داشته است. 

وی تصریح کرد: به همه خانواده‌ها اطمینان خاطر می‌دهم که این موارد کاملاً در نظر گرفته شده و آموزش و پرورش به دنبال سخت‌گیری بی مورد نیست بلکه دانش‌آموزان را جزو مجموعه نظام آموزشی خودش می‌بیند و می‌خواهد از این سال تحصیلی به سلامت عبور کند؛ بنابراین اگر در واقع به دنبال این هستیم که این آزمون‌ها استاندارد باشد، برای این است که شرایط همه دانش‌آموزان در امتحانات یکسان باشد.

* بخشی از محتوای کتب درسی به عنوان مطالعه آزاد در نظر گرفته شده است

مشاور و دستیار اجرایی وزیر آموزش و پرورش در حوزه سنجش و ارزشیابی درباره نحوه برگزاری امتحانات پایه نهم، اظهار کرد: امتحانات برای پایه نهم استانی است و این در حالتی است که شرایط کل استان، یکسان است اما اگر در این استان شرایط مختلف باشد یعنی بخش از استان آبی، یک بخش زرد یا نارنجی و قرمز باشد، شرایط بر اساس منطقه خواهد بود.

وی با بیان اینکه تمام تلاش سیستم بر این بوده است که استانداردها به گونه‌ای تعیین شود که بچه‌ها آسیب نبینند، افزود: برای اینکه کمک به دانش‌آموزان شود بخشی از محتوای سال نهم و همچنین همه سال‌ها به عنوان مطالعه آزاد در نظر گرفته شده است و دانش‌آموزان می‌توانند برای کسب اطلاعات در این خصوص به سایت سازمان سنجش و پایش کیفیت آموزشی و سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی مراجعه کنند.

* برای پایه دوازدهم ۶۷۵۰ حوزه امتحانی در کل کشور در نظر گرفتیم

کریمی با تأکید بر اینکه بخش‌هایی از کتاب درسی که حذف شده جزو امتحان نیست، گفت: دانش‌آموزان پایه نهم برای امتحان به مدرسه خودشان مراجعه می‌کنند اما برای پایه دوازدهم ۶۷۵۰ حوزه امتحانی در کل کشور در نظر گرفتیم که ۲۷۷۰ حوزه اضافه شده است.

وی ادامه داد: در حوزه‌های امتحانی، پروتکل‌های بهداشتی رعایت می‌شود مثلا دو متر از هر چهار طرف صندلی دانش‌آموز، فاصله پیش‌بینی شده است؛ بنابراین پروتکل‌های بهداشتی کاملاً رعایت شده است و مدرسه از قبل مورد بررسی قرار گرفته می‌شود.

* امکان برگزاری آزمون جبرانی برای دانش‌آموزان مبتلا به کرونا

مشاور و دستیار اجرایی وزیر آموزش و پرورش در حوزه سنجش و ارزشیابی افزود: در تمام حوزه‌های امتحانی پایه دوازدهم قرار است که حتماً یک مربی بهداشت حضور داشته باشد، که بتواند موارد بهداشتی را کنترل کند.

وی با بیان اینکه امتحانات دانش‌آموزان از 27 اردیبهشت آغاز می‌شود، گفت: در صورتی که دانش‌آموزان پایه نهم در زمان امتحانات به بیماری کرونا مبتلا شده باشند، در پایان تیر ماه و اوایل مرداد ماه یک آزمون گذاشته می‌شود و بچه‌ها می توانند در این آزمون شرکت کنند.

* خانواده‌ها جلوی حوزه امتحانی تجمع نکنند 

کریمی تصریح کرد: دانش‌آموزان پایه دوازدهم هم در صورت ابتلا به کرونا در آزمون  شهریورماه می توانند شرکت کنند البته اگر مستندات پزشکی ارائه کنند که در زمان امتحانات خرداد بیمار بودند،کمیسیون خاص شورای عالی در این خصوص تصمیم می‌گیرد و نمره شهریور ماه آنها به عنوان نمره خرداد لحاظ می‌شوند.

وی در واکنش به این جمله که خانواده به شدت نگران هستند به ویژه در تهران که وضعیت قرمز است، گفت: اولا مدرسه ای که به عنوان حوزه امتحانی پیش‌بینی شده است، مدرسه بزرگی است که فقط دانش‌آموزان پایه دوازدهم در آن حضور می یابند و استانداردهای فاصله‌گذاری‌ در نظر گرفته می‌شود؛ ضمن اینکه خانواده‌ها باید کمک کنند و جلوی حوزه امتحانی تجمع نکنند و نگرانی و اضطراب به دانش‌آموزان ندهند و اگر حس می‌کنند که فرزندشان علائم کرونا را دارد به مدرسه نفرستند.

* خانواده ها با خیال راحت دانش آموزان را به حوزه های امتحانی بفرستند

مشاور و دستیار اجرایی وزیر آموزش و پرورش در حوزه سنجش و ارزشیابی درباره امتحانات هنرستانی‌ها اظهار کرد: آزمون‌های هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش ضمن اینکه به صورت حضوری در پایه دوازدهم است ولی همه فرایندها توسط مدرسه و معلم انجام می‌شود فقط آزمون‌های عملی باید حتما حضوری توسط مؤسسه‌ای که همکارشان بوده است انجام شده و تا ۱۵ مرداد فرصت دارد.

وی تصریح کرد: امتحانات دروس عمومی و دروس پایه فنی و غیر فنی توسط معلم مدرسه به صورت غیرحضوری و نظارت مدیر مدرسه انجام می‌‌شود.

کریمی با بیان اینکه دیپلم ایران یکی از دیپلم‌های معتبر در ایران و جهان است، گفت: ممکن است بخشی از سؤالات چهارگزینه‌ای باشد اما  قرار نیست که همه چهارگزینه‌ای باشد.

وی توصیه کرد که خانواده‌ها نگران نباشند و تحت تأثیر بخشی از مطالب که در فضای مجازی منتشر می‌شود قرار نگیرند و گفت: برنامه‌ریزی لازم از سمت وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت انجام شده است و دانشگاه‌های علوم پزشکی بر فرایند کار نظارت دارند و آدر‌س‌های حوزه های امتحانی دراختیار حوزه ها قرار گرفته است و آنها شرایط را بازدید می کنند و اگر محدودیت‌ها و تنگناهایی وجود داشته رفع می شود.

مشاور و دستیار اجرایی وزیر آموزش و پرورش در حوزه سنجش و ارزشیابی افزود: خانواده ها با خیال راحت دانش آموزان را به حوزه های امتحانی بفرستند البته دانش آموزان حتما ماسک داشته باشند. درون مدارس پروتکل ها رعایت می شود و خیلی هم دانش‌آموزان را نگران نکنند این فرایند کوتاه مدتی است که نهایتا ۱۲ روز امتحان می دهند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول