به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، حجتالاسلام والمسلمین محیالدین بهرام محمدیان معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش امروز در مراسم تجلیل از پژوهندگان برتر آموزش و پرورش که در مجتمع فرهنگی آدینه برگزار شد با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) با این مضمون که کسی که عالم به زمان خود باشد شک و شبهه و تردید به او هجوم نمیآورد، اظهار داشت: کسانی دچار شک و شبهه میشوند که زمانه خود را نشناسند و ندانند از کجا و چگونه شروع کنند.
وی ادامه داد: پژوهش یک فرصت برای شناختن و پیشبینی زمان و اینکه چه شرایطی روبهروی ما قرار دارد، است ضمن اینکه شناختن آینده، نگاشتن برنامههای آینده و پیشبینی راهکارهای مناسبی است که ما را در این خصوص به جلو میبرد.
حجتالاسلام والمسلمین محمدیان با بیان اینکه آموزش و پرورش بزرگترین دستگاه اجرایی کشور است، افزود: نیازمند هستیم ضرروتهای دستگاه خود را بشناسیم و تصمیمات بدون پشتوانه و پیوستار پژوهشی صحیح نیست و نمیتواند ما را به جلو ببرد.
معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش متذکر شد: باید برای پژوهشهای داخل مدرسه ارزش قائل شویم و مهم بدانیم؛ البته منظور از پژوهش ورود به بخش کارمندی پژوهش نیست چرا که بسیاری از پژوهشها، پژوهشهای مناسبی نبوده و پژوهشگران به سفارش عمل میکنند و به نتیجه قائل نیستند ضمن اینکه پژوهشگر واقعی نسبت به پژوهشی که صورت میگیرد، تعصب دارد و با وظیفه و تکلیف به آن نگاه میکند و باید در دانشآموزان این روحیه را ایجاد کنیم.
وی متذکر شد: از پژوهشگران درخواست میکنم که باید یک نظام و سیستم سامانه پژوهش دانشآموزان را بازتعریف کنیم و نباید مانند پژوهش در دانشگاه کار انجام شود و ادبیات پژوهشی دانشآموز باید متناسب با برنامه درسی و مدرسه باشد.
حجتالاسلام والمسلمین محمدیان بیان داشت: اگر انتخاب خوب و درخور انتظار داشته باشیم گامهای موثری برای آینده خواهد بود و اگر این انتخاب درست صورت نگیرد عواقب آن سالها دامنگیرمان میشود.
معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: از پژوهش انتظار داریم آینده را روشن سازد، کاستیها را شناسایی کند تا آن را جبران کنیم و نیز انتظار داریم آینده را ترسیم کند تا دچار خطا نشویم و بهسازی، سالمسازی و تصمیم بهینه از جمله محورهای اساسی پژوهش است.
وی با بیان اینکه باید آموزش و پرورش فرهنگ پژوهش را در کشور توسعه دهد، خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش دستگاه ملتساز و دولتساز است.
حجتالاسلام والمسلمین محمدیان با اشاره به انتظارات جامعه از آموزش و پرورش عنوان کرد: هر روز هر کسی هر مشکلی دارد از آموزش و پرورش انتظار حل آن را دارد در بهداشت محیطی، روانی و اجتماعی و یا آسیبهای اجتماعی همه از آموزش و پرورش توقع دارند یا در اقتصاد مقاومتی از آموزش و پرورش انتظار آن است که پایههای آن را ایجاد کرده و آن را تبلیغ کند.
وی اضافه کرد: در حوزه سیاسی نیز از آموزش و پرورش انتظار داریم و اینکه دانشآموزان در آموزش و پرورش بحث سیاست را تمرین کنند و با شوراهای دانشآموزی دانشآموزان را آماده کنند.
حجتالاسلام والمسلمین محمدیان تأکید کرد: اعتقاد دارم همه اینها بر محور وجودی معلم اتفاق میافتد و اگر معلمان ما جایگاه پژوهندگی داشته باشند میتوانند این کار را انجام دهند.
معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: باید فعالیتهایی مانند اقدام پژوهشی، مسئله پژوهشی در بین معلمان را توسعه دهیم و از معلمان میخواهیم تجارب معلمی خود را بنویسند.
انتهای پیام/